Als ieder van ons 1 kind ingeschreven heeft staan, wat vul ik in bij aanvraag KGB bij "hoeveel kinderen heeft u"?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K
Amadea
8 jaar geleden
Dat hangt ervan af wie die "ons" zijn. Zijn jullie getrouwd, dan heb je samen twee kinderen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je hebt 2 kinderen, maar vraagt voor 1 kind kind gebonden budget aan, ik neem aan dat je op de vraag "hoeveel kinderen heeft u" 2 in moet vullen, als er schrijfruimte is bij deze vraag, zet daar dan: 1 kind woonachtig op dit adres. Maar neem voor de zekerheid contact op met de belastingdienst.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik begrijp uit de vraag dat jullie ieder 1 kind hebben.
Als jullie samen leven en voor de belasting gezamenlijk aangifte doen zou ik 2 kinderen invullen, als jullie ieder apart aangifte doen dan alleen je eigen kind invullen, 1 dus
fisbel
8 jaar geleden
De Belastingdienst kan het KGB maar aan 1 persoon uitbetalen. Het lijkt me dus dat u op de vraag over het KGB hoeveel kinderen u heeft: 2 kinderen invult. Waarschijnlijk bent u co-ouder. U kunt alleen kindgebonden budget krijgen als u de aanvrager bent van de kinderbijslag. De SVB kan de kinderbijslag over beide ouders verdeeld betalen, maar de Belastingdienst kan het kindgebonden budget maar aan 1 persoon betalen. Wie het laagste inkomen heeft, krijgt meestal een hoger kindgebonden budget. https://www.svb.nl/int/nl/kinderbijslag/kinderbijslag_voor_kind/kindgebonden_budget/kgb_co_ouderschap/wizard_kgb.jsp
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/wijzigingen_doorgeven/wijzigingen_2014/gezin_en_huishouden/ik_ga_scheiden_of_wij_gaan_uit_elkaar/ik_word_coouder
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/kindgebonden_budget/kindgebonden_budget_2014/voorwaarden_2014/aanvullende_regels/coouders
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
We zijn inderdaad co-ouder geworden en vragen beiden ook kinderbijslag aan voor het kind dat bij ons ingeschreven staat, maar ik wil de belastingdienst niet onbedoeld verkeerd inlichten.

Antwoorden (2)

Je vult daar het correcte antwoord in: 2
Verder in de vragenlijst komt het goed.

Merk op dat je alleen kindgebonden budget kunt krijgen voor een kind waarvoor jij kinderbijslag hebt aangevraagd.
8 jaar geleden
Op de vraag: Wie van de ouders krijgt het KGB bij Co-ouderschap geeft de Sociale Verzekeringsbank een duidelijk antwoord.
De Kinderbijslag kan verdeeld worden over beide ouders. Maar in geval van meer dan 1 kind kan het KGB maar aan 1 ouder worden betaald. U hebt dus de keuze wie het KGB toegewezen wilt krijgen. Meestal is dat de persoon met het laagste inkomen. U kunt dus kiezen voor elk KGB voor het eigen kind waarvoor KB wordt genoten of u maakt de keuze dat het KGB aan de minst verdienende wordt betaald. Wel is bepalend of de meest verdiener wel in aanmerking komt voor KGB. U doet er verstandig aan contact op te nemen met de SVB als u beiden de voordeligste keuze maken wilt.