Wanneer moet een ZZP'er aangifte inkomstenbelasting doen?

In mijn overzicht van aangiften (http://bit.ly/VP2FaA) staan alleen aangiften omzetbelasting. Moet er naast de omzetbelasting jaarlijks aangifte inkomstenbelasting gedaan worden? Of alleen als hierom gevraagd wordt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.1K
ronron1212
9 jaar geleden
Je zult inderdaad elk jaar als persoon aangifte moeten doen van je inkomsten.

Antwoorden (4)

omzet belasting (BTW) moet je elke maand doen. soms kan het ook per kwartaal. maar dit staat dus geheel buiten de jaarlijkse inkomsten belasting die voor 31 april (voorheen voor 1 april)

Toegevoegd na 3 uur:
het zijn dus twee totaal verschillende belastingen.
inkomstenbelasting: belasting over je inkomen middels box 1,2 en 3
omzetbelasting: het verschil tussen de ontvangen en betaalde BTW
af te dragen per maand, kwartaal, of jaar. net hoe dit is afgesproken met de belastingdienst.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"U moet in de volgende situaties aangifte doen:
◾Wij hebben u daar om gevraagd met een aangiftebrief.
◾U hebt betaald werk gedaan zonder dat wij dat weten. U moet dan aangifte doen. Download daarvoor een aangifteprogramma. Daarmee ziet u meteen hoeveel belasting u betaalt. Of vraag een aangifteformulier aan bij de BelastingTelefoon.
◾U hebt vermogen."

In mijn woorden: als je de aangiftebrief van de Belastingdienst krijgt of als je met gezond verstand weet dat je belasting moet (bij)betalen.
Computoon
9 jaar geleden
Je moet als ZZP-er in de praktijk altijd aangifte doen.

Bovendien moet je waarschijnlijk ook nog flink wat belasting BETALEN. Tenzij je dat nu ook al (naast je BTW) inkomstenbelasting afdraagt; iets dat je als ZZP-erz elf moet doen.
9 jaar geleden
Voor het doen van aangifte is een ZZP' er niets anders dan een iemand in loondienst. Dus op het zelfde moment dat iedereen die loon uit werkzaamheden heeft.
Ik raad u aan om bijeenkomst van startende ondernemers over belasting bij te wonen. Hier worden heel veel van uw vragen beantwoord. Op deze bijeenkomst wordt voorlichting geven door de belastingexperts van de belastingdienst zelf.

Waar het voor iemand in loondienst soms niet verplicht is om aangifte te doen of een inkomsten en uitgaven administratie bij te houden is het voor een ZZP' er en andere ondernemers het wel noodzakelijk of zelf verplicht.

Toegevoegd na 5 minuten:
Wacht niet af tot u gevraagd wordt om aangifte te doen. Maar doe het gewoon, want anders krijgt u te maken met rente en dient u achteraf hoge bedragen terug betalen. U kunt beter maandelijks inkomstenbelasting betalen dan achteraf jaarlijks een bedrag maal 12. Vooral als u als ZZP'er leeft dan de omzet die u maakt als ZZP' er gaat het om forse bedragen. En iemand in loondienst gaat de voorlopige loonbelastinginhouding via de werkgever of opdrachtgever.