Voor een onderneming mag je alleen zakelijke kosten als kosten boeken. Met de woorden van de Belastingdienst:

"Zakelijke kosten zijn (...) de kosten die binnen redelijke grenzen nodig zijn voor de uitoefening van uw onderneming en de kosten die rechtstreeks op uw onderneming betrekking hebben. Alle andere kosten zijn niet aftrekbaar."

Als er al een zakelijk karakter zit aan spirituele coaching dan is dit minimaal. (De "redelijke grenzen" uit de omschrijving van de Belastingdienst lijken me afwezig).

Kosten voor persoonlijke verzorging (denk aan kapper, kleding, bezoek aan de zonnestudio) mag een ondernemer niet als zakelijke kosten boeken omdat het prive-element te sterk overheerst. Ik zie spirituele coaching ook als zoiets maar dan als "geestelijke verzorging". Je doet het voor jezelf, het is een prive-uitgave. Dat het een positieve doorwerking kan hebben op je functioneren als ondernemer is een mooie bijkomstigheid.

Mijn antwoord is dus: nee.
Computoon
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
Overigens zou ik (met dezelfde argumentatie) zeggen: Soms. Je moet dus aannemelijk kunnen maken dat die spirituele coaching nodig is voor je bedrijfsvoering; iets dat als je bv zelf in een spirituele branche werkzaam bent ook aannemelijk te maken is.
SimonV
5 jaar geleden
Precies. Coaching kun je volgens de Belastingdienst zakelijk afboeken, als deze aantoonbaar leidt tot verdiepen van je kennis en/of verbetering van je bedrijfsrendement. Zie bijvoorbeeld: http://www.natuurcoach.nu/artikelen/coaching-aftrekbaar-van-de-belasting/
Wanneer je kunt aantonen dat een spirituele coaching hiertoe bijdraagt, kun je de kosten hiervan aftrekken. Als je je geld verdient met bijvoorbeeld spirituele activiteiten, is dat geen probleem.
Ik heb dit niet als antwoord geplaatst, omdat ik eerst jouw antwoord wilde afwachten. Dat komt van een heel andere kant... Ik twijfel dus.