kan ik zelf regelen over welke baan ik loonheffing wil betalen?

Ik betaal nu helemaal geen loonheffing voor mijn parttime baan bij de Albert Heijn, maar ook niet bij mijn fulltime stage. Dat is niet goed maar wil dat dus ook zo snel mogelijk veranderen. Hoe kan ik dit doen, waar kan ik dit aangeven, wat zijn de regels ervoor?
Daarnaast krijg ik loonheffingskorting bij de Albert Heijn. Dat wil ik veranderen zodat ik loonheffingskorting krijg bij mijn fulltime stage. Is dit ook mogelijk?
Ik ben hier heel onbekend mee!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je zeker dat je geen loonheffing betaalt bij beide banen? Dat zou betekenen dat je helemaal geen belasting betaalt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat weet ik zeker. ik heb mijn jaaropgave van de albert heijn bekeken en daar stond bij loonheffing: 0 euro. Op mijn stage krijg ik ook gewoon de volle mep. Wel krijg ik loonheffingskorting bij de albert heijn maar dat was maar 22 euro ofzo!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, dat kan maar dan hoop ik dat je bij beide banen opgeteld niet over die 6500 per jaar komt. En idd loonheffingskorting staat niet op je jaaropgaaf.

Antwoorden (3)

Je kunt het aangeven bij de administratie waar je werkt; in dit geval zou ik kiezen voor het werk waar je (dit jaar) het meeste verdient.
Evt. kun je ook een voorlopig aanslag vragen bij de belastingdienst.

Zie: http://www.elsevierfiscaal.nl/fiscaal-actueel/nieuws/nieuws/1871/voorlopige-aanslag-of-teruggaaf-2012
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Loonheffing is een voorschot op de inkomstenbelasting, dus is niet definitief. Als er in totaliteit te weinig wordt ingehouden, krijg je een brief in een blauwe envelop om aangifte te doen. Aan dat verzoek moet je voldoen.

Als je ongeveer weet hoe hoog het totale jaarinkomens zal zijn en je wilt dat er niets hoeft te worden bijbetaald of teruggegeven dan kan aan je aan de hand daarvan bepalen op welk inkomen je de loonheffingskorting wilt laten toepassen.

Als je totaal onder € 6.500 blijft dan kun je de korting op beide looninkomens laten toepassen. Als je dan maar zorgt dat er niet te weinig wordt ingehouden.

NB Ultrabram, loonheffingskorting is een korting op de loonheffing en staat niet op de jaaropgave.

Toegevoegd na 6 dagen:
In de Bron is de link naar de maandtabellen loonbelasting 2012 opgenomen. Daar kun je zien hoeveel verschil het uitmaakt of je de loonheffingskorting wel of niet laat toepassen.
Omdat niet bekend is hoeveel je bruto jaarinkomen zal zijn, moet je zelf de inkomstenbelasting over 2012 proberen te berekenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor de uitleg, maar heb nog steeds wel vragen. Zodra ik loonheffingskorting aanvraag voor mijn fulltimestage, zal er dan minder loonheffing afgaan? Hoeveel staat dat in verhouding? Stel ik verdien 500 euro op mijn stageplaats, hoeveel geld zal ik overhouden als ik loonheffing betaal en hoeveel geld zal ik overhouden als ik over die 500 euro loonheffingskorting krijg? Kan ik dus niet regelen dat ik alleen loonheffing betaal over mijn parttime baan? Ik dacht namelijk dat wanneer je twee banen hebt, je mag kiezen over welke baan je loonheffing wilt betalen. Dus in dit geval geen loonheffing over mijn fulltime stage...
Normaliter wordt de loonheffingskorting toegepast daar waar je het meeste verdient. Als het goed is heb je bij beide werkgevers ook aangegeven of de heffingskorting wel of niet toegepast moet worden. De heffingskorting kan echter maar op 1 plaats toegepast worden. Mocht het nu zo zijn dat je op je stageplek meer verdient dan bij AH dan kun je bij AH aangeven dat de heffingskorting niet meer toegepast moet worden. Overigens is het verstandig om van beide werkgevers je jaarinkomen bij elkaar op te tellen en dit aan beiden door te geven, vrnl. bij AH zodat het percentage bijzonder tarief eveneens aangepast kan worden. Het gaat tenslotte om je verzamelinkomen.