Hoeveel zou ik terug moeten krijgen van de belasting?

Hi,
Ik heb afgelopen jaar (2019) €5303,- verdient. Ik was jaar 23, ben student en heb loonheffingskorting aanstaan bij deze baan.
De loonheffing is 34€ en ik vroeg me af waar dit op gebaseerd wordt. Een vriendin van mij kreeg over 4 jaar bijna 5000 euro terug en ik net aan 300..
Ik ben totaal niet bekend met alle regels e.d. met betrekking tot belastingaangifte. Ik wordt ook niks wijzer van het opzoeken van deze informatie.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.6K
TurfGraver
4 jaar geleden
Of je iets terug kan krijgen hangt van je situatie af.
Wat je terug kan krijgen is een deel van je loonheffing, in jou geval over 2019 dus nooit meer dan die €34.
Verder zou je iets van andere kosten (OV, ziektekosten) terug kunnen krijgen maar dat hangt dus helemaal van je persoonlijke situatie af.
nounka
4 jaar geleden
Hier hangt het ervan af wat je kan inbrengen. Hoe het in NL werkt weet ik niet.
Maar pensioensparen kan je vb inbrengen tot 750 euro per jaar geloof ik.
Je lening-afbetaling kan je ook voor een deel inbrengen.
T schijnt in sommige gevallen je huur.
Werken aan je huis ( vb ramen die isoleren ) konden we ook inbrengen 8 jaar geleden. Dat was toen een groter percentage dan het nu is.
Je moet toch ook aangeven of je van een ziekteverzekering lid bent. Daar trek je ook iets van terug.
Kortom... veel papierwerk om te bewijzen wat ze al weten en dan kan je iets terugkrijgen.
erotisi
4 jaar geleden
Vroeger kon je de ongebruikte heffingskorting uit laten uitbetalen/verrekenen met . Misschien dat je vriendin hier nog goed gebruik van kon maken. Tegenwoordig kan dat niet meer helemaal https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/aftrek-en-kortingen/content/heffingskortingen-laten-uitbetalen
Computoon
4 jaar geleden
Dat kan alleen als vriendin een fiscaal partner heeft die zelf voldoende belasting betaalt. En dan nog maar tot bepaalde hoogte. Over een paar jaar wordt die regeling voor ieder die na 1 januari 1963 geboren is afgeschaft. Nu wordt het al jarenlang ieder jaar minder.

Antwoorden (1)

Even rekenen (als je alleen loon en verder niets. Geen eigen woning, geen andere aftrekposten, geen positief banksaldo boven het "vrije" bedrag).

Fiscaal loon: 5303.
Belasting en premies 36,65% over 5303 =
1943.

Arbeidskorting:
1,754% x 5303 = 93
Algemene heffingskorting 2477
Samen zou dat zijn 2570 maar... je krijgt nooit meer heffingskorting dan het bedrag van de berekende belasting.
Dus: 1943 belasting/premies min 1943 heffingskorting is 0 euro belasting.
In mindering gaat het bedrag dat je al als belasting betaald hebt (eur 34). Die krijg je terug als je aangifte gedaan hebt.
.
Die 34 kan ik niet volgen.
Als je meerdere banen hebt, wordt de berekening natuurlijk anders. Voor de inkomstenbelasting worden alle inkomens bij elkaar geteld. Stel er is verder niets. Dan:
Belasting over het geheel berekenen. Heffingskortingen eraf die bij het inkomstenbedrag horen. (Bedrag mag hierdoor niet negatief worden).
Voorheffingen (zoals loonheffing) eraf. Voorlopige aanslagen erbij of eraf (afhankelijk of het een te ontvangen of te betalen bedrag was).
Dan weet je wat je nog terugkrijgt of moet betalen.
Toegevoegd op 01 april 2020 16:41: tekst
Computoon