Is mijn rekening van de hypotheekadviseur aftrekbaar van de belasting?

Ik ben met mijn belastingaangifte bezig en ik heb een rekening van de belastingadviseur die vlgens mij aftrekbaar is. In welke box en welke categorie vul ik deze in, in het programma?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

De kosten van je hypotheekadviseur (mits deze kosten nodig waren om je hypotheek tot stand te brengen) zijn fiscaal aftrekbaar.
Deze vul je in onder het kopje 'Eigen Woning' bij 'rente en kosten voor de eigen woning' (Box 1)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Eenmalig mag het een en ander worden afgetrokken verband met een nieuwe hypotheek een belastingadviseur valt hier niet onder.
Eenmalig aftrekbare kosten
De kosten die je maakt voor de financiering van een eigen woning zijn eenmalig fiscaal aftrekbaar in het (belasting)jaar van aankoop. Dit geldt – met wat beperkingen - ook voor de kosten van oversluiten van een hypotheek naar een andere geldverstrekker.
De voornaamste aftrekbare kosten zijn:

Kosten van de hypotheekakte (notaris en Kadaster)
Taxatiekosten
Borgtochtprovisie Nationale Hypotheek Garantie (NHG)
Afsluitprovisie voor de hypotheek
Betaalde boeterente of oversluitkosten
Bereidstellingsprovisie
Bouwrente over de periode na het ondertekenen van de koopakte (bij nieuwbouw)
ronron1212