Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb een geldlening bij mijn ouders, hoe kan kostenposten zoals afsluitprovisie en notariskosten aftrekken bij de belastingdienst?

Ik heb in 2012 een geldlening afgesloten bij mijn vader voor de aankoop van mijn nieuwbouwhuis. Deze geldlening van 160.000 euro is vastgelegd in een akte bij de notaris en goedgekeurd door de belastingdienst.

De notaris heeft aangeven dat ik de afsluitprovisie (1,5%) kan laten inhouden op de lening. Dus dat ik in plaats van 160.000 dus 160.000- 2400 ontvang. Nu staat er in de akte niks vermeld over de afsluitprovisie. Er staat wel een paragraaf over kosten in de akte: 'Alle kosten met betrekking tot de geldlening en haar invordering en de daarvoor te verlenen en in stand te houden zekerheden komen voor rekening van de schuldenaar')


Kan ik nu wel 1,5% afsluitprovisie aftrekken bij de Belastingdienst? Zoja in welk jaar moet ik dit doen? In 2012 leende ik namelijk nog maar 70.000 euro omdat de bouw nog niet klaar is. Moet ik dan de afsluitprovisie aftrekken in het jaar dat ik de volledige hypotheek heb ? (waarschijnlijk dit jaar).

Tevens zijn er notariskosten betaald in 2012 (540 euro). Deze kosten stonden op de factuur van de grond etc en zijn door mijn vader betaald. Kan ik deze nu ook gewoon inhouden op de lening ? (160.000-2400-540) En voor welk jaar moet ik deze aftrekken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Die gegevens zouden moeten staan op de rekening die je van de notaris krijgt.
(Lees meer...)
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze gegevens staan bij mij niet op de rekening van de notaris
Deze kosten kan je in box-1 opvoeren onder het kopje eigen woning -> aftrekbare kosten eigen woning. Zie het aangifte programma van de belastingdienst
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding