Als je al een BTW nummer hebt (ZZP) kun je dan toch je BTW op zonnepanelen terugvragen en gebruikmaken van de KOR via aanvragen van extra BTW-nummer?

Voor particulieren is er een regeling ontworpen waarbij ze de BTW op zonnepanelen kunnen terugvragen en via de Kleine Ondernemers Regeling ontheffing van de BTW afdracht plicht kunnen vragen voor de jaren na het eerste jaar.
Hoe zit dat voor particulieren die al een BTW nummer hebben omdat ze ZZP'er zijn. Kunnen die een extra BTW nummer aanvragen ("B02")?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
6.9K

Antwoorden (2)

Ja, als je al ondernemer bent voor de btw, kun je toch via het speciale formulier 'opgaaf zonnepaneelhouders' je als zodanig melden bij de belastingdienst.

De website van de Belastingdienst is er niet duidelijk over of de btw die betrekking heeft op de zonnepanelen wordt verrekend, dan wel opgeteld, bij de btw die u als ondernemer bent verschuldigd. Ik vermoed dat het 2 gescheiden berekeningen zijn, waarvoor je 2 btw-nummers hebt en waarbij voor elk btw nummer apart de KOR geldt. (Even gratis bellen met de belastingdienst en je weet het zeker.)

"Bent u al ondernemer voor de btw, maar plaatste u de zonnepanelen op een pand dat privébezit is? Ook dan meldt u zich aan met dit formulier."
6 jaar geleden
Voor de gevraagde ontheffing moet de totaal verschuldigde BTW van de subnummers B01 en B02 op jaarbasis bij elkaar geteld worden.
Dan moet gekeken of op jaarbasis het totaal van beide sub nummers onder de € 1.345 blijft. Wanneer dat het geval is dan is vrijstelling voor het doen van BTW aangiften mogelijk.
Gezien ontwikkelingen in de rechtspraak is het terugvragen van de BTW van zonnepanelen nu mogelijk vanaf 1-1-2012 (factuurdatum).
Info. www.BTWterugvragenzonnepanelen.nl