Help, heb auto laten maken bij iemand die ik op marktplaats vond, nu dreigt de belasting met boetes... Kunnen ze dit doen? (zie uitleg)

Een half jaar geleden heb ik gereageerd op een advertentie van iemand.
Hij last auto's en deed andere auto reparaties. Ik ben toen met mijn auto naar hem toe gegaan voor mijn reparaties (uiteindelijk heeft hij niet alles gerepareerd, want wat gerepareerd moest worden, want dat kon gewoon niet meer.)
Het was een hele aardige man, en daarom heb ik toen bij zijn advertentie gezet ; Er moest veel gerepareerd worden en de reparatie was goed ik werd snel geholpen.

Nu kreeg ik een e-mail van marktplaats van de belastingdienst met ; Ik ga u aanslag sturen van maximaal €1000,oo U werkt zwartwerken in de hand tevens krijgt u boete van €750,00 voor niet betalen btw over deze klus.

Ik ben echt radeloos! Kunnen ze dit echt doen? De reactie die ik heb geplaatst over hem was niet eens 100% op zijn plaats!
En wat kan ik hieraan doen?

Toegevoegd na 3 minuten:
En hoezo komen ze daar nu mee? Als het illegaal is, waarom accepteert marktplaats dan die advertentie? En hoe kan ik weten dat hij het niet heeft opgegeven aan de belasting?

Toegevoegd na 2 dagen:
Bedankt voor de reacties. Voel me weer een stuk meer gerust.
Omdat er meerdere antwoorden zijn die op elkaar lijken kies ik geen beste antwoord maar wel een +.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je een rechtsbijstandverzekering? Vraag het daar eens na! Het is hier baggeren met al die nieuwe iPhone-gebruikers, dus de kans dat je een zinnig antwoord krijgt van iemand die er verstand van heeft is op dit moment ongeveer 0,0... Helaas. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- Flink overdreven want niet alle antwoorden die gegeven worden zijn onzinnig.

Antwoorden (5)

Volgens mij is dit eerder de verantwoording van marktplaats. Ten slotte Laten die mensen zwart diensten aanbieden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Negeren, de belastingdienst mailt niet, maar die stuurt brieven via de traditionele post in de herkenbare blauwe envelop
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er staat wel bij dat ik post ga krijgen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja kan ik ook in een mailtje zetten, maar op de eerste plaats staat dat de belastingdienst niet emailt. Dus dit is hoe dan ook nep
Je hebt pas met de belastingdienst te maken,als je en blauwe enveloppe thuis gestuurd krijgt aan jouw persoonlijk adres.
Met alle juiste gegevens.
De belastingdienst zal nooit een aanslag sturen per email.

Mochten ze via marktplaats achter jouw adres komen,,,wat mogelijk is.
Dan zullen ze nog geen mail sturen.
Maar persoonlijk via de post contact met je opnemen.
Ik zou me effe helemaal geen zorgen maken ,als ik jouw was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou meis, maak je maar geen zorgen. Dat er geen btw wordt afgedragen is een probleem van de garage en niet van jou. Jij kunt immers niet weten of bij een aankoop de btw wordt afgedragen, dat weet je zelfs niet als je iets in de supermarkt koopt.

En gewoon volhouden dat je een factuur hebt gehad, maar hebt weggegooid. Geloof, dit is de belastingdienst niet. Je wordt genept en als je niet uitkijkt zelfs bedrogen. Niks nooit never betalen.
paulus811
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Met deze aanvullingen: Als particulier hoef je geen factuur te krijgen. De aangifte bij de belastingdienst voor zowel de inkomsten/winst als de btw/omzetbelasting ligt bij de ontvanger, niet bij de particuliere betaler.
paulus811
13 jaar geleden
klopt hajete, bedankt voor de aanvullingen!
Als particulier hoef je geen factuur te krijgen. De aangifte bij de belastingdienst voor zowel de inkomsten/winst als de btw/omzetbelasting ligt bij de ontvanger, niet bij de particuliere betaler.

We leven hier niet in Italie waar het uitreiken van een factuur en het bewaren/bezit daarvan verplicht is.

Toegevoegd na 17 uur:
Verduidelijking: De plicht tot aangifte bij de Belastingdienst voor zowel de inkomsten/winst als de btw/omzetbelasting ligt bij de zakelijke ontvanger van het geld, niet bij de particuliere betaler.