Wat moet je doorgeven voor de uitbetaling aan een ZZPer bij de Belastingdienst?

Indien je een Werknemer uitbetaald dien je die op te nemen bij de Loonaangifte.
Voor een particulier die een losse dienst geeft is het Ib47 formulier.
Maar wat moet je doorgeven voor de uitbetaling aan een ZZPer bij de Belastingdienst? Of dient hij zijn inkomsten zelf op te geven? Is hij ook verantwoordelijk voor het correct opgeven van inkomsten als ik het als 'zakelijke kosten' opgeef.?

Is een officiele factuur met btw nummer genoeg om geen Ib47 in te dienen?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Eerst de vraag wanneer een IB47 moet worden ingediend:

"Hebt u iemand betaald voor bepaalde werkzaamheden of diensten? Dan moet u de uitbetaalde bedragen misschien bij ons aanleveren. Dat moet als degene die de betalingen krijgt, aan deze 2 voorwaarden voldoet:

Hij is niet bij u in dienstbetrekking.
Hij voert de werkzaamheden of diensten niet uit als ondernemer.
Deze betalingen moet u bijvoorbeeld aanleveren:

betalingen aan sprekers en auteurs
betalingen aan deelnemers aan medische proeven
betalingen aan particulieren voor schoonmaken, onderhoud, verbouwingen en andere klusjes"

Aldus de Belastingdienst.

Je spreekt van facturen met btw-nummer. Dan is de desbetreffende persoon in ieder geval ondernemer voor de omzetbelasting en mogelijk ook voor de inkomstenbelasting (waarvoor veel strakkere voorwaarden gelden). En die moet zelf aangifte IB doen (hetzij als resultaat uit overige werkzaamheden, hetzij als winst uit onderneming als hij ook ondernemer is voor de inkonstenbelasting). En hoef je voor die persoon geen IB 47-formulier in te dienen.

Iedereen is zelf verantwoordelijk voor het doen van een belastingaangifte die "duidelijk, stellig en zonder voorbehoud' is.
Computoon
2 jaar geleden
Zoek eens op de wet DBA, dit is in dit geval de belangrijkste wet om rekening te houden. De wet DBA is de opvolger van het systeem met de VAR-verklaringen.
Het komt er op neer dat er in woord en in daad geen sprake mag zijn van schijnzelfstandigheid (alleen overeenkomst is niet voldoende als er vervolgens niet naar gehandeld wordt).
Als opdrachtgever kan de gemiste loonbelasting bij jou gevorderd worden, dus niet alleen de opdrachtnemer heeft hier een verantwoordelijkheid in.
De handhaving voor deze wet zou officieel ingaan op 1 oktober 2021, maar is opnieuw uitgesteld. Alleen overduidelijke gevallen van fraude worden nu aangepakt.