hoe lang duurt het voordat je het niet meer ruikt als je knoflook hebt gegeten?

en heeft dat ook nog met de hoeveelheid te maken die je eet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.9K

Antwoorden (2)

Als je knoflook hebt gegeten ruik je het zelf sowieso niet meer. Je parner zal echter pas na een dag merken dat het niet meer zo stinkt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het schijnt te helpen als je op peterselie kauwt.

Toegevoegd na 3 minuten:
"Voor de geur in knoflook is een zwavelverbinding verantwoordelijk, het zogeheten allicin’, schrijft P. Boersma (Rotterdam) in Intermediair. ‘Er zijn twee strategieën om de allicin onschadelijk te maken. Je kunt het vóór consumptie verwijderen, bijvoorbeeld door de knoflook in olie in te leggen. De allicin trekt dan in het vet. De knoflook wordt daardoor ook milder’, schrijft hij. De andere strategie: de gevolgen bestrijden. ‘Je kunt allicin ook binden met de vluchtige oliën uit een aantal verse kruiden. Dat gaat bijvoorbeeld goed met tijm, rozemarijn en peterselie. Ook het chlorofyl, met name uit peterselie, bindt de allicin.’

Ook andere voedingmiddelen kunnen ingezet worden in de stankbestrijding. ‘In Spanje eet men tegen de knoflooklucht een paar kruidnagelen. Andere tegengiften: een appel, een glas melk, honing of een paar glazen rode wijn’, aldus Boersma."

Kortom, hoe je de knoflook behandelt en wat je nog meer eet bepaalt ook hoe lang de zwavelverbinding in je lichaam blijft en er helemaal uitgezweet is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het schijnt te helpen als je gewoon een kauwgompje of een fixsnoepje neemt xD
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sterk spul hè, die Fisherman's Friend?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee iscool, dat helpt niet altijd. Het accilin zit ook in het bloed en je ademt de afbraakproducten niet alleen uit, maar zweet die ook uit. Bij een lichte knoflooklucht kan het wel wat maskeren.
In aanvulling op het vorige antwoord: het maakt niet alleen uit hoeveel je eet, maar ook op welke manier de knoflook is bereid.

De geur ontstaat vooral omdat twee verschillende stoffen, die binnen het teentje van elkaar geïsoleerd zijn, met elkaar in contact komen als de teen wordt stukgemaakt vóórdat die wordt verhit.

Hoe grondiger het teentje is stukgemaakt, hoe sterker de geur achteraf. Dat is dus het sterkst als je het teentje perst (dan gaan zowat alle cellen stuk), minder sterk als je het teentje hakt (alleen op de snijvlakken zijn cellen stuk) en (vrijwel) afwezig als je het teentje in zijn geheel poft (überhaupt geen cellen stuk voor verhitting).

De verbinding die de geur veroorzaakt is trouwens dezelfde die de knoflook zijn scherpte geeft. Gehakte knoflook is na verhitting dus minder scherp (maar niet minder aromatisch) dan geperste knoflook. En de smaak van een in zijn geheel gepoft teentje is zo zacht dat je het zo in één keer kunt opslurpen (of de zachte knoflookmousse bijvoorbeeld over een stukje vlees kunt uitsmeren) zonder dat het scherp smaakt.