Kunnen er wormen in houdbare melk zitten, zo ja moet ik elk gekochte melk eerst koken of helpt dat niet?

Ik heb houdbare melk uit de c1000 gekocht en na koffie gedronken te hebben, zag ik op mijn glas een witte sliert van ongeveer 1cm het leek te bewegen maar dat kan ook gezichtsbedrog zijn geweest.
Nu heb ik gelezen dat een aarsworm het meeste lijkt op wat ik denk te hebben gezien?
Als de melk besmet is hoe kan ik dat dan weten en zien.
En is de melk eerst koken ook daadwerkelijk ei en worm dodend.
Ik ga wel het medicijn aanschaffen om toch het zekere voor onzekere te nemen?
heb btw geen last van besmettingssymptomen.
alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.7K
bamibal
10 jaar geleden
Had je de melk verwarmd voordat je het in de koffie deed? In dat geval kan het gewoon een stukje van zo'n velletje zijn, dat je bij het koken van melk krijgt.
De kans dat er in houdbare melk iets levends zit, is echt minimaal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedankt voor de snelle reactie,
Nee ik heb de melk niet gekookt van te voren, doe dat juist nooit.
Maar het is dus wel mogelijk dat de melk besmet kan zijn?
en helpt eerst koken tegen besmetting?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mol7, ik gebruik al jaaaaaaaaren houdbare melk uit pakken en inderdaad die schenk ik onverwarmd in mijn thee en koffie... nog NOOIT iets ingevonden, het is zo hoog verhit, dat het voor mij onmogelijk is dat het zou kunnen gebeuren, nee dus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dank je
Ritsuka
10 jaar geleden
zit echt geen worm in hoor, dat komt de fabriek niet uit
Ritsuka
10 jaar geleden
Precies ja
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Nou sluit nooit iets uit, ik heb een pistachenoot gehad met een meegebakken made erin. Walgelijk! Dat ene nootje, en ik lust ze niet meer...zodra ik ze zie moet ik eraan denken. Ik vermoed dat dit met die melk iets anders geweest is, maar je weet het maar nooit. Over het algemeen hoef je melk niet te verhitten voordat je het gebruikt (behalve als het zo direct van de koe afkomstig is) Maar er kan altijd ergens tijdens een proces iets mis gaan. Een levende worm in het melkpak zou ik wel vreemd vinden, dood zou heel misschien nog kunnen.

Antwoorden (3)

houdbare melk is langdurig verhit geweest en hierdoor langer houdbaar. Hoogstwaarschijnlijk heb je gewoon een melksliertje gezien wat zich waarschijnlijk heeft vastgekoekt bij de opening van het pak melk. Wormen komen niet voor in melk en aarswormen kunnen zeker niet overleven buiten een gatsheer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dat zou een hele geruststelling zijn.
maar mijn vraag is
of het mogelijk is of houdbare melk besmet kan zijn.
zo ja is eerst koken dan altijd verstandig of is dat totaal nutteloos.
en kan zo'n kuurtje nemen geen kwaad om toch verzekerd worm vrij te zijn?
Castle
10 jaar geleden
Bovendien een grappige zin "aarswormen kunnen zeker niet overleven buiten een gatsheer.".
Nee, je hoeft de melk anno 2013 de dag nooit te koken. Houdbare melk is met een speciaal procédé (UHT) bacterievrij gemaakt en verse melk is gepasteuriseerd en daar is ook elk levend organisme gedood. Bovendien wordt melk aan een zeer streng keuringsproces onderworpen.
Als je een "wormpje" hebt gezien was dat gewoon melkeiwit dat is gestold of het begin van een velletje. Sinds de jaren 60 is de melkkoker zoals mijn moeder nog had ( een hoge pan met een deksel met gaatjes, tegen het overkoken) afgeschaft, koken is echt super overdreven en ouderwets.
Vroeger kookte men de rauwe melk omdat ze anders direct zuur werd. Maar sinds het pasteurisatieproces wordt toegepast is melk beter houdbaar en via UHT, mede door de speciale verpakking, ook heel lang houdbaar.
Wormpjes. komen sowieso in melk niet voor. Laat dat medicijn maar zitten, ( bij de drogist is dat sowieso niet te koop en anders neem je toch het verkeerde) want dat is 100% zinloos en erg overdreven. Niets aan de hand.
Wees verstandig en lees eens iets over pasteuriseren en voedingshygiëne, zodat je je niet in de paniek hoeft te gooien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat je gezien hebt zal zeer vermoedelijk gewoon gezichtsbedrog zijn geweest. Besmetting met aarsmaden is niet erg gebruikelijk op deze manier. De besmetting loopt alleen via de eitjes van het ini-mini wormpje.
Je ziet de wormpjes zelf eigenlijk zelden. Ze komen niet in melk voor.
Ik zou mij geen zorgen maken.

( Overigens: Een infectie met aarsmaden is verder geen drama. Je kan de medicatie hiervoor gewoon bij de drogist kopen (anti-worm) de werkzame stof heet: mebendazol. Kruidvat heeft het gewoon van eigen merk. )