Het komt uit het verleden daar was dat veel de gewoonte en dat hebben mensen in de jaren door meegenomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

veel mensen eten wild met de kerst, konijn , hazerug ,fazant,
omdat het speciale dagen zijn ..
wij eten meer vis gerechten
ieder land heeft zijn gewoontes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees het verhaal op http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=G181659EA
Daar wordt het in detail uitgelegd!
bamibal
13 jaar geleden
Hoe kwam de kalkoen op ons feestbord terecht?.

Hoewel de jezuïeten de vogel reeds in de 16de eeuw bij ons introduceerden en hij reeds hier en daar met Kerstmis gegeten werd, werd hij nooit echt populair.
Het duurde tot vorige eeuw vooraleer de kalkoen bij ons hoge toppen begon te scheren voor het kerstfeest. De aanzet werd gegeven door de Amerikaanse bevrijders aan het einde van de Tweede Wereldoorlog. De Amerikanen die begrijpelijkerwijze in hoog aanzien stonden, introduceerden hun eet- en leefcultuur en brachten behalve sigaretten en chocolade ook kalkoenen mee. Vermits het voor hen een feestgerecht was (en is) werd het op deze manier ook bij ons een traditie.
Omdat het een grote, dikke vogel is en hij dus vele monden kan spijzen, bleek hij bijzonder geschikt voor familiefeesten
13 jaar geleden
ik denk dat het gewoon een traditie is