Wat is lekker door een salade?

Ik gooi eigenlijk altijd de standaard groenten erin zoals tomaat, zilveruitjes en komkommer enzo, ik wil een keertje wat anders.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
38.8K

Antwoorden (26)

kipfilet erg lekker.
In stukjes, koken daarna af laten koelen en dan door de salade.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of je het als bijgerecht of hoofgerecht bedoeld. Maar hier wat opties:

- Pijnboompitjes
- Gedroogde tomaatjes
- Walnoten
- Augurkjes
- Fetakaas
- Parmezaanse kaas
- Rood uitje
- Tonijn uit blikje
- Spekjes (speciaal voor salades en groentes, liggen in de koeling van de supermarkt)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stukjes appel
Citroensap
Afgekoelde gekookte asperge
Geblancheerde broccoli
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ansjovisjes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In stukjes gesneden olijven.
Geitenkaas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn favo salades:

Komkommer, paprika, mais en gemarineerde tofu, met azijn en kruiden als munt, oregano, italiaanse kruiden, bieslook, etc.

Geraspte komkommer met (soja)yoghurt en dille

Toegevoegd na 3 minuten:
Wat je nog meer lekker bij salade kan doen is zonnebloempitjes, pijnboompitten, kidneybonen, erwten, bloemkool, broccoli (laatste 2 héél kort koken, dat is lekkerder dan rauw).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maak het eens met rijst als basis.
Laat de rijst afkoelen.
voeg toe halve ziveruitjes
Diverse soorten kaas blokjes niet groter dan 5x5mm
Salami blokjes niet groter dan 5x5mm
augurken en mais blokjes niet groter dan 5x5mm
Tonijn.
Ham en smack blokjes niet groter dan 5x5mm
Vulling bij de rijst dient rijk te zijn
Geheel goed koelen.
Voor het opdienen rijkelijk besproeien met olijfolie en eventueel een mooie laag grana er over.
Een heerlijke Italiaanse salade speciaal voor warme dagen. Maar altijd lekker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mais
verse kruiden als dille, bieslook, basilicum, tuinkers
avocado
gekookte krieltjes
witlof
venkel
olijven
afgekoelde ratatouille
bleekselderij
peer en brie (en de walnoten van hierboven)
bietjes
heel fijn geschaafde rode kool (met de appel van hierboven)
geraspte worteltjes
radijsjes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat altijd lekker is door je salade: Kappertjes, olijven, mozzarella, verse peterselie, gekookte eieren, rode ui, fetta, etc.etc.

Ik zal jou eens een heerlijk recept geven voor 2 personen, dit is echt een hele lekkere salade;

150 g rucola-
75 g parmaham-
75 g ricotta (Italiaanse kaas)-
2 eetlepels citroensap-
4 eetlepels olijfolie extra vergine-
3 eetlepels basilicum, fijngehakt-
2 theelepels suiker-
zou en peper

Bereidingswijze

Snij de ham in niet al te kleine stukken. Verkruimel de ricotta. Klop een dressing van alle ingredienten behalve de ham, rucola en ricotta. Schep de rucola en de ham door de dressing en strooi de ricotta er over.

Dan geef ik je ook nog even een heerlijke dressing voor andere salades:

Olijfolie, citroensap, honing, verse basilicum.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat kan je allemaal bij een salade gebruiken:

Feta-kaas,
Rode ui,
Bieslook,
Zacht gekookt ei,
Tomaat,
Honing,
Verse mango, appel, avocado,
Komkommer,
Fijngehakte walnoten,
Bleekselderij,
Kip,
Gebakken spekjes,
Verse tonijn,
Bacon,
Olijven,
Mais,
Paprika,
Zoet-zure uitjes,
Augurkjes,
Baby mais,

Een lekkere dressing is het belangrijkste van een salade !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik een extra lekkere salade wil maken doe ik er gedroogde vruchten bij en fijngesneden gember uit een potje. De vruchtjes wel even laten wellen in je salade-sausje. succes en eet smakelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zowieso een voorkeur voor ruccola of veldsla, veel meer smaak dan gewone of ijsbergsla
Voeg daar meestal, walnoten (gehakt), honing, fetablokjes, zongedroogde tomaatjes (op olie) door.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog niet genoemd: zeekraal, een plantje dat in kwelders groeit. Een beetje vetplantachtig, stevig, ziltig van smaak en heerlijk knapperig. Viswinkels willen het wel eens verkopen. Of even een weekendje naar een waddeneiland en zelf plukken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt eigenlijk alles in de salade doen.
Ik kijk vaak eerst wat ik heb en maak daar naar fantasie een salade van.

Zo heb ik vanavond een wortelsalade gemaakt.
Ik had alleen worteltjes en rode ui.

Ik heb de wortels geraspt. Daar een heel fijn gesneden rode uit doorheen gedaan. Wat zout peper en olijfolie en azijn doorheen geroerd. Afgemaakt met wat peterselie.

Was heerlijk fris en iets zurig. Lekker bij de boontjes en worstjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lekker als maaltijdsalade is:
zak sla
potje bruine bonen
gebakken spekjes
paprika
en dat allemaal door elkaar (bonen hoeven niet warm).

Wat ik ook vaak maak is:
zak sla
wat gebraden rul gehakt
appeltje
potje dopperwtjes met worteltjes

door elkaar mengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ook lekker, zoet fruit zoals ananas en reepjes rauwe ham
eigenlijk alle soorten kaas en vleeswaren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geroosterde paprika uit een pot (goedkoopst bij Lidl) of stukken rauwe courgette voor de bite
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stukjes mango, ananas, appel, mandarijn, druiven..
Gehakte walnoten, stukjes roquefort kaas, stukjes salami, blokjes smac,stukjes koude knakworst of rookworst, rozijnen, rode bessen, snoeptomaatjes, in stukjes gesneden zoete dadels, uitgebakken spekjes, verkruimelde stukjes kruidenstokbrood...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat ik erg lekker vindt is :
ijsbergsla,tomaat,mozzarela,tuinkruidenmix,olijfollie.
even husselen en klaar!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heerlijke maaltijdsalade:

zakje gemengde sla, geraspte peen, komkommer, tomaat, eitje, zure bommetjes, pijnboompitjes, (volkoren) pastawokkels, gerookte zalm (eerst even bakken), paprika, bleekselderij...

dat alles maak ik aan met een zakje slakruiden van calve met knoflook. (dat zijn die paarse zakjes)

smakelijk eten :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Feta, pijnboompitten, cashewnoten, in stukjes gesneden olijf, appel, rozijntjes, camembert, in stukjes gesneden dadels, pinda's.
Niet allemaal tegelijk hoor, maar probeer eens het een en ander van bovenstaande suggesties.
Zelf ben ik echt gek op de combi cashewnoot, dadel en feta.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hey,
uitproberen lekker erin doen wat je lekker vindt.
groetjes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sla wassen, wat pijnboompitjes op een laag vuur in een scheut olijfolie bruin bakken, af laten koelen, door de sla, en een komkommertje in stukjes erdoor doen.
Heel simpel, heel lekker.

Garnalen avocado salade.

Sla wassen, bakje garnalen erin, avocado in stukjes en ook erin.
Dan maak je een knoflookdressing van mayonaise en een half teentje knoflook, erdoor heen roeren klaar.

Zoete vruchten salade.
Sla met in stukjes gesneden appel, meloen, en wat voor fruit je ook lekker vind.
En dan met een honing dressing.
Gewoon mayonaise met 1 theelepeltje honing erdoor mixen, en dan door de salade mengen.

Smakelijk eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik dat zo allemaal eens bekijk hierboven, maakt iedereen elke keer een wereldsalade in bakken van 1m².
Komen we allemaal aan onze twee ons groenten en twee stuks fruit, enkel en alleen maar door een eenvoudige salade.....mmmmm
Maar goed, een fijn gehakt sjalotje, een paar gekookte eitjes en een paprika gaat er altijd wel doorheen. Maak het wel af met de lightvariant van hollandsche slasaus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pijnboompitten (let op voor bittere smaak in de mond)
Bebakken broodkorstjes.
Kaasblokjes.