Hoe maak je met een blender notenmelk?

In de supermarkten kan je verschillende notenmelken terugvinden zoals sojamelk, rijstmelk, amandelmelk, etc...

Ik zou dit graag eens zelf willen maken met een blender, is dat mogelijk?

Zo ja, wie kent een goed suikervrije recept?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
1.2K

Het beste antwoord

Ik heb hier een recept voor amandelmelk.

- week de amandelen 4-6 uur in water, daarna goed afspoelen.
- doe de amandelen samen met water in de blender (hier hebben ze het over 1 cup amandelen met 4 cups water).
- goed blenden, hoe lang het duurt hangt af van de kwaliteit van je blender.
- vervolgens moet je het pulp scheiden, ze hebben het in dit recept (zie bron) over een notenmelkzak of een kaaszak. Ik weet helaas niet waar je dit kan kopen.

De gemaakte amandelmelk kun je maximaal 4 dagen bewaren in de koelkast.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kunt dit met elke soort noten doen, je moet ze wel eerst weken voor gebruik.

Toegevoegd na 12 uur:
goede aanvulling van conqui in reactie: Die notenmelkzakjes (wel prijzig) kan je overigens ook hier bestellen, maar vanuit eigen ervaring met ook pulp en andere dingen die door een filter moesten, is ook een pantykousje heel eenvoudig en goedkoop om te gebruiken ;)
Ritsuka
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kan ook eens proberen met een neteldoek.

Andere antwoorden (1)

Sojamelk maken is niet moeilijk. Ik heb het wel eens gedaan. De gedroogde sojabonen een nachtje weken en 1 of 2 uur koken, vervolgens met het kookwater in de blender kleinmaken en dan de pulp scheiden van het vocht.
Ik heb dat in een zeef gedaan met een theedoek, maar het kan waarschijnlijk ook wel met een sapcentrifuge.
De pulp kun je ergens doorheen roeren, bv door aardappelpuree of door brooddeeg. Of om je spaghettisaus dikker te maken.
Het vocht is de sojamelk en kun je zo opdrinken. Evt een heel klein beetje zout toevoegen. Veel mensen voegen ook suiker toe, maar dat wilde jij dus niet.

Trouwens, soja en rijst zijn geen noten.