Nee, dat is niet goed. Eenzijdige en overmatige dieten zijn nooit goed. Afwisselen is het toverwoord. Nooit overmatig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op zich zitten er waardevolle eiwitten en niet te vergeten, vitamine B12 in vlees. Vooral vitamine B12 is heel moeilijk uit plantaardige producten te verkrijgen.

Maar je kunt prima gezond (zo nog gezonder) leven zonder vlees, als je maar verantwoord eet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh ik las niet goed!

Veel vlees eten is zeker niet goed voor je! Met name de dierlijke vetten zorgen voor een hoog cholesterol en overgewicht. Meer dan een ons vlees per dag is helemaal niet goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overal waar te voor staat is niet goed.
100 gram vlees per dag is voldoende. Dus matig met vlees.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
70 gram eiwit wordt aanbevolen, dus 100 gram vlees is al knap veel...
Nee dat is zeker niet goed. Eet maximaal 100 gr vlees per dag .Sla het liefst 1 of twee keer vlees over per week.
Vlees is heel moeilijk te verteren in de darmen. Het gaat rotten en je krijgt gasvorming. Vervang het vlees door eieren of bonen of vis.
Het is ook niet goed voor de dieren. Als iedereen nou wat minder vlees gaat eten, hebben we ook niet die grote bio industrie nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee.
En wel om de volgende redenen:
1. Van veel dierlijke vetten slibben je aderen dicht met alle
mogelijke gevolgen van dien.
2. De enorme overconsumptie van vlees zorgt voor een
enorme belasting van het milieu.
3. Het dierenleed dat gepaard gaat met onze vleesversla-
ving is zo schrijnend dat het met geen pen te beschrij-
ven is.

Weet je wat gezond is voor jou, het milieu en de dieren?
Ophouden met vlees eten, en je goed laten informeren over producten die een goed en gezond alternatief vormen voor vlees.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik had al een hele poos minder zin in vlees ook wel omdat het niet zo gezond is volgens mij.Sedert 2jaar ben ik van de ene dag op de andere gestopt met vlees eten en vegetarier geworden ik heb het mij nog geen moment betreurd.Ik zou niet meer willen terug keren.Mis totaal geen vlees op mijn bord en voel mij er véél beter door dus zo gezond kan vlees volgens mij niet zijn.Pas Op ik promoot hier niet om te stoppen met vlees eten en over te schakelen op vege zijn ieder doet wat hij wil
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, als je maar voldoende andere dingen eet als groente en fruit.

Toegevoegd na 7 uur:
Eén voedingsmiddel of categorie is niet gezond; dat is je totale voedingspatroon. Voor onze gezondheid kunnen we beter matigen met geraffineerd voedsel, met name de koolhydraten, dan met dierlijk vet en eiwitten. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat mensen die dit deden, betere bloedwaarden hadden en een gezonder gewicht. Dierlijke vetten verhogen weliswaar je cholesterol een klein beetje, als je een laag cholesterol hebt, maar dat doen plantaardige vetten ook, op linolzuur na. Als je daar echter margarine van maakt is dat echt desastreus voor je bloedvaten. Eet dus rustig een stukje vlees maar wissel dat even rustig af met eieren, kaas en vis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plantaardige vetten verhogen je cholesterol?
Plantaardige voeding bevat geen cholesterol, dus je krijgt er in ieder geval geen cholesterol mee binnen. Het zou natuurlijk wel kunnen dat het invloed heeft op de eigen aanmaak van cholesterol, maar het is wel zo dat veganisten een heel laag cholesterol-gehalte hebben, dat perfect binnen de aanbevolen waarde zit, in tegenstelling tot andere voedingspatronen, die volgens mij allemaal hoger zitten.
Dus die uitspraak begrijp ik niet. Je bron leidt naar een bladzijde met een hele lijst aan artikelen, dus het is niet duidelijk welk artikel je bron precies is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Voor het nieuwsarchief dien je in te loggen". Zoek daarna op 'rood vlees'. Volgens mij is er geen enkel bewijs dat vegetariërs. c.q. veganisten gezonder zijn en/of ouder worden dan niet-vegetariërs. Als dat wel zo is dan zie ik graag de onderbouwing. Cholesterol is de grondstof voor vele nuttige hormonen en daarom een vitale, uiterst noodzakelijk stof voor onze gezondheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah oke, dat van dat inloggen wist ik niet.
Bewijs dat vegetariërs of veganisten gemiddeld een algemeen betere gezondheid hebben, ken ik niet. Ik heb het hier maar over één gezondheidsaspect, namelijk het cholesterol-level. En dat veganisten een lager level hebben, en dus dichterbij de aanbevelingen zitten dan vegetariërs en vleeseters, is wel bewezen. Ik zal even kijken of ik ergens de bronnen nog heb. Cholesterol heb je inderdaad nodig, maar je lichaam maakt zelf al genoeg aan, dus uit voeding heb je het niet nodig. En teveel cholesterol is wel schadelijk.
De mens is van oorsprong een omnivoor, dus we zijn vlees-groen-eters.
Vlees is vaak ook een makkelijke manier van bepaalde stoffen binnenkrijgen, maar met een beetje kennis kun je vlees gewoon vervangen.

Vlees eten op zich is dus niet ongezond, maar je zult een balans moeten vinden, TEveel vlees is niet goed (zoals TEveel groente ook niet goed is).
En 'vlees' is ook een ruim begrip - er is een groot verschil tussen een klein stukje biologische kipfilet of een grote portie bio-industrie-spareribs bijvoorbeeld. In vet, in milieubelasting, noem maar op.

Kortom: weer het eeuwige advies 'varieer je voeding'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe kun je dat vlees dan (volledig) vervangen? Afgezien van vitaminepreparaten...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mens is van oorsprong een vruchteneter. Ons hele lichaam is daarop gebouwd. De enige reden dat mensen vlees KAN eten is dat het gekookt, gebakken, gebraden en fijngemalen wordt. Maar dan moeten er nog plantaardige smaakmakers aan toegevoegd worden. Pas dan vinden de mensen het "lekker". Uit levenslange ervaring weet ik dat vlees of vis eten niet nodig is. Er zijn voldoende eiwitten, vetten, mineralen, ijzer en vitaminen in plantaardige voedingsmiddelen. Miljoenen vegetariërs over de hele wereld bewijzen dit al eeuwenlang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vlees is het makkelijkst te vervangen door granen, denk aan boekweit en tarwe en dergelijke.
Als je daar meer over wilt weten, zou je eens kunnen zoeken naar adviezen voor overstappen naar een vegetarisch dieet, want daar staat het meestal duidelijk bij uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Letterlijk klopt het natuurlijk dat téveel groente niet gezond is. Als je 20 kilo per dag zou willen eten, ontploft je buik ofzo. Maar je lijkt ermee te impliceren dat je bij groente even makkelijk als bij vlees teveel eet, maar dat klopt volgens mij helemaal niet. Vlees is bij meer dan 100 gram per dag al teveel, bij groente lijkt geen grens te bestaan, daar kan je een kilo van eten zonder dat het een probleem wordt (behalve van de paar groentes die veel koolhydraten bevatten, zoals maïs en erwten, of als je van 1 specifieke groente heel veel eet). Groente bevat maar heel weinig schadelijke stoffen, weinig calorieën en veel positieve stoffen; en ik heb nog nooit gehoord van een bovengrens aan groente, behalve dus van een paar specifieke groentes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor Fynnya, ik impliceer niets, ik bedoel precies wat er staat: TEveel van wat dan ook is niet goed. Denk maar teveel vezels of teveel vitamines, het zal niet zo heel snel gebeuren maar het kan wel.
In het gemiddelde NL eetpatroon kun je er echter wel vanuit gaan dat mensen teveel vlees eten en te weinig groente.
Geen vlees eten is nog het beste wat je kan doen.

Het is beter voor je gezondheid, voor de economie, voor het milieu, voor je portemonnee, en voor de dieren.

Het is zelfs beter voor de wereld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je niets anders hebt en je uit noodzaak een dier moet doden dan wel maar anders eet je angst en leed dat komt dan ook in jou. bovendien ik ben tien kilo afgevallen na het stoppen met supermarktvlees! eet anders biologisch vlees die beesten hebben een goed leven gehad dan eet je geen ANGST !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet goed voor je wel lekker
(ook niet goed voor de koeien enz.:P)