Hoe komt het dat een fles SPA voorzien is van een houdbaarheidsdatum, terwijl het bronwater miljoenen jaren oud is?

Goeie vraag hé, ik dacht er ineens aan. En ik dacht: alsjemenou!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
6K

Het beste antwoord

Een houdbaarheidsdatum is door de waren wet voorgeschreven. In principe kan bronwater in ongeopende flessen niet bederven, omdat aan bronwater niets toegevoegd mag worden. Het meeste bronwater wordt echter aangboden in statiegeldflessen, en daar deze gespoeld worden na het inleveren, zou er altijd iets achter kunnen blijven waardoor het water aangetast zou kunnen worden.

Toegevoegd na 1 minuut:
sorry, beetje te snel getyot.: Warenwet, aangeboden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De manier waarop het opgeslagen wordt (in een heldere fles) zorgt er voor dat er bv algen in kunnen groeien. Het bronwater zelf wat gebruikt wordt, komt diep uit de grond, en wordt ook gefilterd voor eht de fles in gaat.

Het kan dus gewoon veranderen omdat de omstandigheden anders zij n.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelfs een pot zout heeft een houdbaarheidsdatum. De EU verplicht nl. dat ALLE levensmiddelen voorzien worden van een houdbaarheidsdatum. (Die pot jozo zout had voor die verplichting de term "onbeperkt" als houdbaarheid.

Nu zou je kunnen zeggen: Zo houdbaar als de verpakking (van plastic)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bederf vindt plaats onder invloed van zuurstof.
Zodra het bronwater boven de grond komt neemt de hoeveelheid zuurstof in de omgeving enorm toe. Ook de temperatuur neemt toe waardoor bacteriën de kans krijgen zich te ontplooien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het ook stilstaand water is...