Het chinees eten dat je hier bij de chinees koopt, eten ze dat ook zo in China?

Of is dat aangepast aan de Nederlandse smaak. Ik weet wel dat saté niet chinees is, maar hoe zit het met de rest van dat spul?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Nee, in China smaakt alles heel anders. De chinese keuken is bekend om de versheid van de ingrediénten.
Alles wat eetbaar is wordt daar gebruikt. Het is ondenkbaar dat hier bijv. hond, kat of rat op het menu staat, daar is het heel gewoon in bepaalde keukens, want de chinese keuken is ook weer onderverdeeld in 4 soorten.
Elk gebied heeft daar zijn eigen keuken. Ook hebben ze bepaalde groenten in hun land die we hier niet eens kennen en niet verkrijgbaar zijn. In de Pekingkeuken is een veel gebruikt landbouwproduct bijv. 'Sorghum' een grassoort die vaak smaakbepalend is. Chinese aardbeien bijv. zijn pittiger dan die die wij kennen als aardbei.
Tijdens onze koloniale jaren zijn veel chinezen geëmigreerd naar Indonesia. Hierdoor werd de Indonesische keuken beïnvloed door de chinese keuken. Zo werden door de chinezen noedels, soja en wokken geïntroduceerd. Chinezen absorberen op hun beurt weer
gemakkelijk eetgewoontes van andere culturen in hun keuken. Deze, in dit geval Chinees-Indonesische gerechten zijn meegebracht naar Nederland na de onafhankelijkheid van Indonesië. Inmiddels is deze groep
Indische chinezen vervangen door Chinezen die vanaf China of Hong Kong naar ons land zijn geëmigreerd. Zo is er een kleine minderheid die zich richt op mensen van Chinese afkomst en alleen zij serveren hier Chinees eten dat zich niet heeft aangepast aan de Nederlandse smaak.
De populariteit van het Chinees-Indisch eten heeft ervoor gezorgd dat Unilever het merk 'Conimex' heeft opgezet dat Oosterse producten/ kruiden verkoopt, hetgeen in werkelijkheid vaak op Hollandse smaak aangepaste producten zijn.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee absoluut niet

- Het is normalitair allemaal gebaseerd op indonesis eten, tenzij je naar een aziatisch specialiteiten ding gaat.
- Het is veel minder scherp dan indonesis eten
- Het is vaak veel zoeter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ten eerste is het geen Chinees maar een combinatie van gerechten uit de (Zuid-Oost) Azië. Daarnaast is de smaak aangepast aan wat Nederlanders lekker vinden. Het is bijvoorbeeld minder heet (bij sommige gerechten). Maar als je naar een echte Chinees restaurant gaat kan je wel echt Chinees eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. En als je in een ander land naar de "chinees" gaat smaakt het ook weer anders. Aangepast aan de smaak van dat desbetreffende land. Bijv. in duitsland is het veel vetter dan bij ons.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee: hier in België is het heel normaal als je een rijsttafel bestelt met frieten (patat) in plaats van rijst. In NL heb ik dat nooit gezien.