Kan ik buffelmozzarella gebruiken in een gerecht voor iemand met koemelk-allergie?

Morgen komt iemand bij ons eten met een koemelk-allergie. Omdat ik een tomaten/mozzarella salade wil maken vraag ik me af of ik deze gewoon kan voorschotelen aan iemand met een koemelk-allergie als ik de echte buffelmozzarella hiervoor gebruik.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
51.5K

Het beste antwoord

Buffelmelk heeft een heel andere samenstelling dan gewone koemelk. Iemand die allergisch is voor koemelkeiwit zal waarschijnlijk wel tegen buffelmelk kunnen. Er zijn tenminste bronnen die dat aannemelijk maken. Daarnaast kunnen mensen met koemelkallergie soms ook wel tegen geiten- en schapenmelk.

Koemelk allergie reageert heel specifiek op een eiwit dat in de melk van de koe voorkomt. Een buffel is wel een rund (en dus verwant aan de koe), maar het is niet onwaarschijnlijk dat de samenstelling van het eiwit voor het component waarop je lichaam een allergische reactie op geeft hetzelfde is dan bij een koe.

Aangezien melk veel verschillende eiwitten bevat, kunnen verschillende eiwitten allergie veroorzaken. Het is niet te voorspellen tegen welke eiwitten de allergie optreedt.

Mensen met koemelkallergie kunnen ook niet tegen verzuurde producten als yoghurt en kaas. Ook in die producten zit dan nog steeds het koemelk. Jouw idee om buffelmozzarella te gebruiken is dan op zich wel een goed idee. Vraag de gast of die bijvoorbeeld ook tegen geiten- en schapenmelk kan. Of misschien weet diegene of hij/zij tegen buffelmelk kan.

Wat vaak verward wordt met koemelkallergie is lactoseintolerantie. Zij hebben geen of minder lactase, het enzym dat lactose afbreekt. Zij krijgen ook buikpijn, maar niet door een allergische reactie. Daarnaast kunnen zij eventueel een tablet met het enzym lactase slikken om de lactose toch af te kunnen breken.

Mensen met lactoseintolerantie kunnen vaak wel tegen gefermenteerde en zure melkproducten als yoghurt en kaas omdat de hoeveelheid lactose heel laag is.

Mijn dochter heeft zelf last van lactose intolerantie en uit ervaring weet ik dat het een kwestie is van uitproberen. Zij kan wel tegen buffelmelk. Toch moet je dit dus zeker niet verwarren met koemelkallergie.

Leg het aan de gast voor om dit wel of niet te nemen of om je tips te geven wat je zou kunnen doen. Mijn dochter beslist nu zelf soms om iets wel of niet te nemen en de buikpijn voor lief te nemen. Voor lactose intolerantie is dat makkelijker dan voor koemelkallergie. Bij allergie krijg je een allergische reactie, bij intolerantie kan je het lactose moeilijker verteren. Dat zijn verschillende zaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik zou even op de verpakking kijken bij de ingredienten.Daar staat vaak aangeven wat er in gebruikt is maar om geen risico te lopen zou ik het niet gebruiken en zeker degene op de hoogte brengen als je het wel gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Net zoals mijn voorgangers al melden, zou ik er niet zonder meer van uitgaan dat je buffelmozzarella kunt gebruiken, lees deze link maar even:
Er zijn bronnen die aangeven dat waterbuffelmelk geschikt zou zijn voor personen die koemelkallergie hebben, echter, dit kan niet zonder meer gesteld worden en is afhankelijk van tal van factoren. Deskundig advies wordt geadviseerd. De energiewaarde van buffelmozzarella ligt aanzienlijk hoger dan die van koemelkmozzarella. Het calciumgehalte van koemelkmozzarella ligt hoger. Het cholesterolpercentage bij buffelmelkmozzarella ligt lager. Koemelkmozzarella bevat caroteen, een voorloper van vitamine A. Buffelmelkmozzarella bevat vitamine A. Het suikergehalte ontloopt elkaar nauwelijks. Het vetpercentage van buffelmelk is hoger dan dat van koemelk. De verhouding tussen verzadigde en onverzadigde vetzuren is bij buffelmelk anders dan bij koemelk. Zowel koemelk als buffelmelk bevatten een reeks van vitamines en mineralen, ook deze kunnen verschillen. De exacte percentages wijken af per mozzarellafabriek, afhankelijk van de aangeleverde grondstof melk en de vervaardigingswijze.
"http://nl.wikipedia.org/wiki/Mozzarella"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou de kaas vervangen voor tofublokjes
dan zit je sowieso safe
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het risico niet nemen, mijn dochters waren in ernstige mate allergisch en reageerden ook op schapenmelk, geitenmelk, sojamelk, etc. De eiwitten lijken teveel op elkaar, als het lichaam in opperste paraatheid is door allergie, is het risico groot dat ook die eiwitten als vijand worden gezien.

Informeer even bij de gast in kwestie, ook of je de juiste boter moet gebruiken en of er op sporen van koemelk gelet moet worden (zit in meer dingen dan je in eerste instantie denkt).

Succes vandaag!

Groetjes Nynke
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaat ook volledig plantaardige Mozzarella, te koop bij natuurwinkels. Door komt dus geen koe bij kijken.
Zie hier een plaatje van het merk cheezly: http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:moCAuwSnzH_T4M:http://www.holosfoods.com/prodimg/412345b.jpg&t=1
En hier van het merk Yakso: http://www.zaai-ster.nl/uploads/productfotos/5400313070526.jpg

Je hebt dus zelfs keus. Er zijn nog meer merken maar die vind je meestal alleen online en niet in de winkels.