is al het voedsel met het ik kies bewust logo echt gezond of is het vooral om geld te verdienen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (10)

Ik vind het echt niet gezond, in heel veel van die levensmiddelen zit aspartaam en dat is echt niet gezond!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De stichting "Ik Kies Bewust" stimuleert gezondere voeding in Nederland, en controleert regelgeving daarin. Maar, ook in die branche moet geld verdiend worden....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
* Inderdaad.
* Aspartaam is een vervanger van suiker wat zit in Cola Light, en andere Light producten.

Er is op televisie al regelmatig aandacht besteed aan zulke organisaties, waaruit bleek dat er een grote economische rol speelde bij het krijgen van zo'n logo.

Zo zouden bedrijven tegen elkaar zijn uitgespeeld voor het hoogste bedrag, wie uiteindelijk een gezond logo zou krijgen. (Dit was overigens bij een ander logo.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt eraan hoe je het bekijkt...

Stel je voor, in mayonaise zit veel vet.
Als je dan mayonaise met een ''ik-kies-bewust'' logo koopt, is het toch nog iet minder vet, en dus gezonder, dan mayonaise zonder dag logo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is vooral om geld te verdienen. Het keurmerk wordt weliswaar opgeplakt door de Stichting Ik Kies Bewust, maar raad eens wie die stichting financiert...........

Unilever. En Unilever is een van de grootste producenten van allerlei slechte voedingsmiddelen. Dat kun je Unilever niet verwijten, want de consument maakt zelf de keuze om iets wel of niet te kopen. Wat ik Unilever wel aanreken is dat ze met dit logo eigenlijk zeggen 'dit kan je rustig eten, is niks mis mee' en dat is pertinent niet waar.

Het product met het IKB logo is hooguit iets minder slecht dan vergelijkbare producten, maar nu wordt de indruk gewekt dat je het onbeperkt naar binnen kunt werken.
paulus811
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mede eens! +1
Het hele "ik kies bewust" gebeuren werkt verkeerd om:
- een fabrikant die graag het "ik kies bewust" logo wil voeren, dient ERVOOR TE BETALEN. Tevens zijn er wat meer regeltjes, het moet wat minder vet en zout zijn dan andere producten, maar dat maakt het niet per se gezond. Minder vette mayonaise is nog steeds vet. Een nog minder vette mayonaise, die ook nog eens met scharreleieren is gemaakt door een fabrikant uit het buitenland, of een fabrikant die niet van schreeuwende reclame en duurbetaalde labeltjes houdt, mag het "ik kies bewust"-logo niet voeren, omdat hij daar niet voor betaald heeft.

Het is dus gewoon een marketing truuk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt helemaal, 'Ik kies bewust' zegt iets over 'relatief minder xxx-stofje EN de fabrikant heeft betaald voor dit logo', maar betekent beslist NIET 'dit product is gezond'!
Het ik kies bewust logo is puur commerciële marketing met een nep-gezondheidsrandje. Producten met dat logo zijn, volgens discutabele normen, een iets betere keuze dan andere producten in de productgroep. Het gaat bijna altijd om verregaand bewerkte fabrieksproducten die je sowieso al moet wantrouwen.

Toegevoegd na 20 uur:
Het 'Ik Kies Bewust' logo is er juist voor bedoeld om onbewust te kiezen voor een aantal A-merken van fabrikanten die uitsluitend geraffineerd fabrieksvoedsel maken. De ene keer zit er een korrel minder zout in dan het product van concurrenten en de andere keer wat minder (verzadigd) vet of suiker. Met kwaliteit of beter voor de gezondheid heeft dat logo net zo weinig te maken als met bewust kiezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is echt niet waar dat alle produken met ik kies bewust logo,s gezond zijn suiker vervangers zijn chemiese stoffen die bewezen kanker verwekkend zijn en ik zie veel produkten waar deze inziten die toch het ik kies bewust logo hebben
ik zie het als groene brandstof dieis ook bepaald niet heel gezond of groen maar toch zogenaamd heel goed voor het milleu kom schat we gaan nog een rondje rijden in de auto das goed voor milleu;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet betalen voor het logo, het is misschien wel gezond, maar daar gaat het hen in ieder geval niet om... Euroshopper producten hebben daarom nooit zo'n logo...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb me erg in verdiep en e-nummers die hulpstoffen zoals smaakversterker kunstmatige zoetstoffen je word alleen maar dikker van en je gezondheid gaat er achter uit waarom is er sow veel ziektes en waarom gaan sow veel mensen dood waarom hebben sommige mensen klachten waarom worden we elke minuut van de dag dikker Het komt niet alleen dat we een keer patat of beetje vet binnen krijgen Komt gewoon door te veel voeding te eten die ons eetlust stimuleren en we worden steeds zieker en we eten te veel suiker maar tegenwoordig heb je ook suiker die niet door bloed word opgenomen en minder vetopslaat dan heb ik niet over zoetstoffen Gr Roxanne