Welke olie kun je het beste gebruiken om vlees en kip in te bakken?

Toegevoegd na 1 minuut:
Is olijfolie geschikt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
32.3K

Het beste antwoord

Olijfolie is een goede olie voor het bakken van deze producten. Bij voorkeur geen extra vergine.

Toegevoegd na 32 seconden:
Extra vergine is het meest geschikt om koud te gebruiken. Deze wordt niet lekkerder van verhitting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Staat dit duidelijk aan gegeven op de fles?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoor, heel duidelijk. Het heet ook wel "van koude persing".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die tip over de vergine was/is erg nuttig. Ik heb een fles olijf olie opgehaald!

Andere antwoorden (8)

olijf olie is neutraal van smaak maar een lekkere wok olie kan ook
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt eraan wat je gaat maken.
Olijfolie kun je prima gebruiken om vlees en kip in te bakken.

Maak je echter een Oosters gerecht, dan zou ik je de conimex wokolie aanraden. Dat is olie waar ook al enige kruiden aan toegevoegd zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het gaat juist om naturel vlees.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik doe mijn naturel vlees voor oosterse gerechten dan ook altijd in de wokolie
ik zou pinda olie nemen, of raps olie.

Pinda olie is niet duur en kan prima tegen de hitte.

Raps olie is wat duurder maar bakt wel heel fijn en spat bijna niet.

olijfolie kan ook maar is relatief duur en je merkt nagenoeg niets van de smaak van de olie in het vlees/vis
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je Rapsöl? (Koolzaadolie)
Want een niet spattende olie zou wel fijn zijn, bij mij zit soms alles onder de olijfolie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
yes koolzaadolie. spat zo goed als niet
Olijf olie is gewoon goed. Je kunt ook olie met extra specerijen er in gebruiken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kokosolie.
Kan beter tegen verhitting en er ontstaan minder transvetten tijdens het verhitten dan bij de meeste andere oliën.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gebruik Ghee, dan krijg je de lekkerste resultaten. Een biefstuk of ander lekker stuk vlees moet naar mijn mening niet in olie gebakken te worden, je kunt ook geen lekkere jus of saus maken.

Ghee is een Indiase vorm van geklaarde boter. Ghee kan tot hogere temperaturen verhit worden dan boter en wordt in India onder andere gebruikt voor frituren en braden.

Ghee wordt geproduceerd door boter te laten smelten en te verhitten totdat het water verdampt is, maar de boter nog niet gebruind is. De melkproteïnen van de boter zinken dan naar de bodem van de pan waardoor nadat het water verdampt is het pure vet bovenaan afgegoten kan worden. Eventueel kan het botervet nog door een doek worden gezeefd om de laatste verontreinigingen te verwijderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist de goedkopere oliën als koolzaadolie of zonnebloemolie is beter dan olijfolie.
Deze laatste bevat veel aromatische stoffen die heerlijk zijn bij koud gebruik op groenten maar die uit elkaar vallen bij verhitting en zo zelfs tot ongewenste bittere smaak kunnen leiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tikrit
12 jaar geleden
Niet bakken in zonnebloemolie, het is niet geschikt voor hoge temperaturen
Olijfolie is niet geschikt om op hoge temperaturen mee te bakken, wel voor smoren of salades, de olie is er niet stabiel genoeg voor. Daarom kun je het best voor pindaolie (arachideolie) kiezen bij wokken of frituren. Om iets lekker te sudderen is boter nog steeds het lekkerste (ken Ghee niet, lijkt me snob boter), maar boter schijnt niet zo gezond te zijn en is geen olie. Ook ossewit is erg stabiel en neutraal bij frituren, maar het vet is ongezond. Raapzaadolie gebruik ik niet, maar zou ook goed kunnen zijn, maar voorlopig gebruiken de oliebollenkramen en snackbars nog arachideolie.Wokolie is een beetje zonde van je geld eetlepel pindaolie in de wok en een paar drupppeltjes Sesamolie en je bereikt hetzelfde resultaat.