Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn ongezwavelde abrikozen beter, gezonder, lekkerder dan gezwavelde soortgenoten?

en waarom is er zo'n groot prijsverschil, de ongezwavelde zijn 3x zo duur..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
31K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Ongezwaveld fruit is altijd beter natuurlijk. Zwavel is een middel wat gebruikt wordt om ongedierte (meeldauw)tegen te gaan in de fruitteelt. Het is een redelijk giftig middel.

In de biologische tuinbouw wordt zwavel niet gebruikt. Dat betekent wel dat de oogst vaak minder is omdat het fruit niet beschermd is. Dat maakt dat ongezwaveld fruit veel duurder is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Normaal gesproken worden abrikozen na het plukken, voordat ze worden gedroogd, behandeld met zwavel. Die stof kennen we van de geur van rotte eieren. Dat klinkt misschien een beetje eng of vies, maar de abrikozen zijn na deze behandeling vrij van bacteriën en insecten. Het verlengt de houdbaarheid van de vrucht. Bovendien blijven ze mooi oranje van kleur.
Er zijn ook ongezwavelde varianten te koop, die zien er een beetje bruinig uit en minder appetijtelijk, maar ze smaken beter. Die zijn duurder omdat ze kwetsbaarder zijn en minder lang goed blijven.
Vers van de boom geplukte abrikozen zijn echter het allerlekkerst, dat kan ik je verzekeren! Rijpe abrikozen kunnen het beste in de koelkast bewaard worden, ze zijn drie dagen tot een week houdbaar.
(Lees meer...)
Amadea
13 jaar geleden
Het is wel gezonder, maar niet iedereen vindt het lekkerder. Ik persoonlijk vindt het wel lekkerder, maar wat me opvalt is dat er heel af en toe een beestje (wurmpje/rupsje) in de abrikoos kan zitten, en dat smaakt heel vies! Na die ervaringen trek ik de abrikoos voor het eten altijd even open om te controleren of er niks in zit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding