Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe krijg je een gehaktbal luchtiger.Recepten weet ik allemaal wel.Ik wil alleen het ingredient weten waarvan hij minder vast word?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
15.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

ik gebruik hiervoor juist geen brood en paneermeel maar gewoon een extra ei en dan de balen lekker los draaien heerlijke luchtige bal.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Paneermeel of fijn geknepen beschuit er doorheen mengen ben je toch niet vergeten?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem per kilo half om half gehakt 100 gr witbrood zonder korsten, en week dit in melk. Als het brood volgezogen is, even fijn maken in een blender of mixer, en het toevoegen aan het gehakt. En gebruik per kilo vlees maar 1 ei., anders wordt de bal te stevig.En verder natuurlijk de kruiden/zout mix. Maar dat mocht ik niet vertellen, schreef je.
Succes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt (extra) nodig:
Twee sneetjes droog, wit brood zonder korst
150 ml melk.
Leg het brood (zonder korstjes!) in de melk en laat het hier in weken. Als het brood goed doorweekt is, knijp je het voorzichtig - maar grondig - uit en prak je het ei er door heen. Deze combinatie zorgt er straks voor dat je gehaktbal lekker luchtig is.

Voor de rest kun je de gehaktbal op de gebruikelijke manier klaarmaken.

Voor het volledige recept: zie link.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je al een boterham met een beetje melk door het gehakt gemengd?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vervang de helft van het paneermeel door 2 sneetjes oud witbrood zonder korst, geweekt in melk en fijngemaakt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snij altijd een vers gesnipperd ui door de gehakt, dan wordt de massa een stuk minder compact en krijg je sappige ballen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lekker veel geklopte eieren erdoor kneden. En let op: kort kneden en dan ballen draaien. Doe het gehakt niet in een keukenmachine om het te kneden, daar krijg je rubberballen van.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een extra ei toevoegen, doet ook wel eens wonderen :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij is het zo dat als er een ui in verwerkt is de gehaktbal luchtiger is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem melk in plaats van een ei en een klein beetje paneermeel.
Ik kan iemand die doet er wat havermoutvlokken bij voor de luchtigheid,ik heb dat zelf nooit geprobeerd...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vet. De truc is vet. Het gehakt van tegenwoordig, en dan vooral het rundergehakt maar ook het half-om-half-gehakt is eigenlijk te droog (magerO) om er een echt lekkere, smeuiige gehaktbal zoals 'vroegah' mee te maken.

Je kunt het een beetje ondervangen door paneermeel en wat vocht (liefst een ei, of een beetje volle melk, ketchup is ook lekker) aan toe te voegen, maar als je nog ouderwets gehakt kunt krijgen zoals bij sommige slagers, bij voorkeur echt half-om-halfgehakt of zelfs varkensgehakt, is dat niet zozeer gezonder maar wel beter (voor de bal) en lekkerder.

Van rundergehakt kun je alleen maar kleine balletjes draaien eigenlijk, of je moet van stuiterballen houden, maar oma's gehaktbal ga je er echt niet van maken, wat je er ook doorheen gooit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding