Wat is het verschil tussen een citroen en een limoen?

Toegevoegd na 17 minuten:
En qua smaak?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
79.7K

Het beste antwoord

Er is nóg een overeenkomst: beide zuur smakende vruchten kun je het gehele jaar door verkrijgen, maar in het voorjaar is de hoofdbloei. De verschillen beginnen bij de bomen... Een limoenboom heeft iets meer warmte nodig dan een citroenboom. Een citroen heeft een gele schil en een limoen een groene schil, maar er is nog een aantal verschillen tussen de citrusvruchten. Een citroen heeft bijvoorbeeld pitjes en een veel dikkere schil dan een limoen. Het vruchtvlees van een limoen heeft meer geur en bevat twee keer zo veel sap als een citroen. Theoretisch zou je een citroen en een limoen door elkaar kunnen vervangen. Toch vind ik persoonlijk dat een limoen wat frisser is dan een citroen. Vaak worden citroenen of limoenen gebruikt bij het bereiden van gebakken vis. Door hierbij citroen of limoen te gebruiken wordt de vettige smaak van het gerecht meer geneutraliseerd. Hierbij maakt het niet uit of je citroen of limoen gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Alhoewel in het Engels de citroen “lemon” heet, is er wel degelijk een verschil tussen een limoen en een citroen. De limoen is kleiner dan de citroen, en heeft een ronde of ovale vorm, naargelang de variëteit. De schil van de limoen is dun en donkergroen van kleur, terwijl de citroen een dikke schil heeft, en licht geel van kleur is. Het vruchtvlees van de limoen is licht gekleurd, geurig en sappen, en er zitten, in tegenstelling tot de citroen, geen pitten in.

De smaak van de limoen is vrij zuur, maar de limoen onderscheidt zich door zijn geraffineerde aroma....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De limoen heeft donkergroene, eivormige bladeren met een spitse punt en iets golvende getande bladranden. De schil is groen tot bleekgeel en het vruchtvlees is zuur van smaak. Ze worden gebruikt in dranken en als smaakmaker.

De citroen (Citrus limon) is een gele citrusvrucht met een zure smaak die veroorzaakt wordt door het aanwezige citroenzuur dat ook in veel andere citrusvruchten voorkomt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even op de smaak in gaan.
De citroen is zuur en fris. Maar een limoen heeft een andere smaak. De zuurheid wordt gecombineerd met een kruidige smaak, een groene smaak. Het heeft iets van munt.
Limoen is dan ook geschikt voor mexicaanse en oosterse gerechten. Citroen is voor vis beter, omdat het de vis niet overheerst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zuur van de limoen vind ik zachter en frisser dan dat van de citroen. Limoen is kleiner en groen, citroen is groter en geel.
In het Engels zijn ze trouwens oók verschillend genoemd, namelijk lemon en lime.
Plaatje bij antwoord
Amadea