Waarom zou bacon ongezond zijn?

Ik vind het lekker maar mensen in mijn omgeving zeggen dat het slecht is. Ik eet het met 2 gebakken eieren.

een jaar geleden
2K
TurfGraver
een jaar geleden
Omdat bewerkt vlees (bacon) kanker verwerkend is.
Dagelijks twee stuk bacon verhoogd je kans op darmkanker met 18%.
Bron: WHO
En met ei krijg je al snel te veel cholesterol binnen.
tinus1969
een jaar geleden
Dat cholesterol in je voeding ongezond is, is ook achterhaald.

Antwoorden (3)

Vanwege het achterhaalde idee dat (dierlijk) vet ongezond is.
een jaar geleden
Vanwege AGE's. Bepaalde verbindingen in voedingsmiddelen, die gevormd worden tijdens het bereidingsproces. Sowieso bevat varkensvlees veel biogene aminen.
Nu gaat het in je voedingspatroon vooral om de balans. Zorgen voor voldoende groente is bijvoorbeeld ook belangrijk.
'AGEs (Advanced Glycation End products) zijn de bruinkleurige resultaten van de Maillard-reactie. Dat is de chemische verbinding van suikers en eiwitten of suikers en vetten. Die reactie treedt onder andere op tijdens het koken, waardoor voedsel zijn heerlijke geur en smaak krijgt.'
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) ziet bewerkte vleeswaren als ham en bacon als kankerverwekkend. Wanneer dagelijks 50 gram bacon, iets minder dan twee plakken, worden gegeten, stijgt de kans op darmkanker met 18%, aldus onderzoekers.Met bewerkte vleeswaren doelt de WHO op vleeswaren die niet rauw worden gegeten, maar die bijvoorbeeld gerookt of gezout zijn.
Wanneer er meer bewerkt vlees wordt gegeten, wordt het risico op kanker groter: ,,Voor een individu is het risico op darmkanker klein, maar dat neemt toe als er meer vlees gegeten wordt'', aldus onderzoeker Kurt Straif van de WHO. Dat is ,,gebaseerd op voldoende bewijs dat het eten van bewerkt vlees darmkanker veroorzaakt'', aldus de WHO.
Het Voedingscentrum adviseert consumenten al niet te veel bewerkt vlees te eten omdat dit te veel zout bevat.
fremar
een jaar geleden