volgens wikipedia:

De tomaat is een populaire vrucht, afkomstig van de tomatenplant (Solanum lycopersicum, syn. Lycopersicon esculentum). De vrucht is culinair gezien een groente.

Toegevoegd op 23-04-2009 21:19:38
In 1893 besliste het Hooggerechtshof in de Verenigde Staten dat de tomaat voor de Amerikaanse wet als groente (en niet als fruit) moet worden beschouwd. Het proces was aangespannen in verband met de verschillende belastingtarieven die golden voor fruit en groenten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Simpelweg groente
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een vrucht van een plant, en daarmee fruit. Maar we eten het als groente natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Yourbuddy;

Ik begrijp uit bovenstaande antwoorden dat de afspraak is dat we tomaten groente noemen, maar dat het biologisch gezien eigenlijk fruit is. Eigenlijk vind ik dat laatste meer voor de hand liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oorspronkelijk werd DE TOMAAT als een vrucht beschouwd en als dusdanig ook genoemd : Pomme d'amour of liefdesappel en verbasterd tot POMMODORI, wat de actuele itaiaanse benaming is. Nu wordt het wereldwijd als groente betiteld, wat niet belet dat je het als een vrucht kunt opeten.(met een snuifje zout en een stokbrood)