Hoe kan het dat brie zacht is in de koeling?

Hallo, ik werk in de horeca.
Daar krijgen we altijd brie geleverd en die leggen we dan in de koeling.
alleen als ik hem dan wil snijden is hij meestal al zo zacht en hem amper kan snijden, alles plakt aan elkaar en is al zacht bij 1 plakje gesneden te hebben.

Mijn vraag: hoe kan dat de brie zo zacht wordt?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.4K
crispy
3 jaar geleden
Dat ligt er natuurlijk aan hoe rijp die brie is. Hoe rijper, hoe zachter, tot bijna vloeibaar aan toe.
HannekeJanssen
3 jaar geleden
Een oplossing om de kaas beter te kunnen snijden is om hem een uurtje in de vriezer te leggen, dan snijden, en dan verder gewoon koelen (natuurlijk niet bevroren uitserveren).

Antwoorden (1)

Brie is een echt levende kaas, net zoals Camenbert. Dat betekent, dat het rijpingsproces continu doorgaat, zelfs in een koeling. Hoe rijper de Brie, des te zachter wordt hij. Bedenk, dat de Brie wel steeds zachter wordt (dat je daar dus niets tegen kan doen), maar dat hij ook steeds lekkerder wordt.