Wat is precies het nut van zuur eten?

Draagt zuur eten op een bepaalde manier bij aan onze gezondheid?

11 jaar geleden
9.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb altijd begrepen dat mensen die karnemelk drinken minder aantrekkelijk zijn voor muggen; hun bloed is minder zoet. Dus als dat verhaal klopt heeft het zin zuur voedsel te eten.

Het beste antwoord

Zure producten eten ook al klinkt dat misschien raar zorgen er voor dat je lichaam niet verzuurt. Eiwitten zoals kaas, vlees vis ect ect verzuren bij overconsumptie je lichaam weefsels. Zure producten zorgen bij het eten voor de aanmaak van basische stoffen via de lever en alvleesklier ( de tegenhanger van zuur )

In feite zijn zure natuur producten dus gezond voor je balans in de zuur base evenwicht
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Tegenwoordig is het minder belangrijk omdat we het hele jaar rond over vers of diepgevroren groenten en fruit kunnen beschikken en daarnaast nog over vitaminen in tabletvorm, maar vroeger waren dingen als zuurkool en in mindere mate citroenen een van de weinige zaken waardoor men 's winters aan vitamine C kon komen. Verder blijven ook b.v. haringen in zuur veel langer goed.
Nu zijn die zaken minder belangrijk maar men kan het zure eten blijven waarderen om zijn frisse smaak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zure producten bederven minder snel: het is dus een manier om levensmiddelen langer houdbaar te maken.
Bacteriën kunnen niet groeien als een product voldoende zuur is (pH < 4.5).
Vooral vroeger toen er nog geen koelkast/diepvries bestonden, werden veel producten verzuurd of ingemaakt in zuur. Bijvoorbeeld yoghurt (verzuurde melk), zuurkool (verzuurde witte kool), zure haring, augurken/uitjes in het zuur.
Daarnaast zijn sommige zure producten zoals yoghurt makkelijker verteerbaar.