Welke vorm van magnesiumsupplementen wordt het beste opgenomen door het lichaam?

Hallo, ik heb een vraag over magnesiumsupplementen;

Ik hoor en lees hier en daar dat "Magnesiumcarbonaat" minder goed opgenomen wordt door het lichaam dan "Magnesiumstearaat", in hoeverre klopt dit eigenlijk?

Dank bij voorbaat

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Magnesium wordt opgenomen in de vorm van het magnesium-ion. Zowel magnesiumcarbonaat als magnesiumstearaat splitsen, wanneer ze worden opgelost, gedeeltelijk in magnesium-ionen en carbonaat- resp. stearaat-ionen. De splitsing is slechts gedeeltelijk: een deel van de stof lost op en splitst zich daarbij in ionen, een ander deel lost niet op en blijft aanwezig in de vorm van vaste stof. Alleen het opgeloste, geioniseerde deel kan door het lichaam worden verwerkt. De oplosbaarheid van magnesiumcarbonaat is ongeveer 100 mg/l. De oplosbaarheid van magnesiumstearaat is ongeveer 40 mg/l, dus een stuk lager. Daar komt bij dat een gram magnesiumstearaat veel minder magnesium bevat dan een gram magnesiumcarbonaat. Dat komt doordat stearaat zoveel zwaarder is dan carbonaat. Dus behalve dat bij magnesiumstearaat minder milligrammen kunnen oplossen in een liter water, heb je per milligram magnesiumstearaat veel minder magnesium-ionen dan per milligram magnesiumcarbonaat. De conclusie is dus dat magnesiumcarbonaat, na inname, veel meer opgeloste magnesium-ionen produceert dan magnesiumstearaat. Natuurlijk geldt dit alleen als je dezelfde hoeveelheid (gemeten in grammen) van beide stoffen inneemt. Dus per gram magnesiumcarbonaat heeft het lichaam meer nuttige magnesium-ionen ter beschikking dan per gram magnesiumstearaat. Als je dus een gegeven hoeveelheid gram inneemt, heb je meer aan magnesiumcarbonaat dan aan magnesiumstearaat. Als je dat gaat compenseren door méér grammen magnesiumstearaat in te nemen, kun je natuurlijk op die manier je lichaam ook van voldoende magnesium-ionen voorzien. Het is alleen een stuk minder efficiënt omdat je zoveel meer grammen moet slikken. (Overigens is magnesiumstearaat bekend als E572. Het is een additief dat wordt toegepast als antiklontermiddel en emulgator.) Samengevat is het antwoord op je vraag dus: ALS je alleen maar naar magnesiumcarbonaat en magnesiumstearaat kijkt, wordt magnesiumcarbonaat beter opgenomen door het lichaam. Maar: er zijn meer mogelijkheden. Magnesiumcitraat bijvoorbeeld. Dat heeft een oplosbaarheid van 200 g/l, dus maar liefst tweeduizend maal hoger dan magnesiumcarbonaat! Neem dus liever magnesiumcitraat, daar heb je veel minder van nodig voor een goed effect. Tot slot een tip: Neem niet te veel magnesium, want het heeft bij-effecten: "People with kidney failure, neuromuscular disorders, bowel obstructions or heart blockage should always get permission from their doctor before trying magnesium".  

Bronnen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Magnesium_carbonate
https://en.wikipedia.org/wiki/Magnesium_citrate
https://en.wikipedia.org/wiki/Magnesium_stearate

Magnesium gebonden aan taurine (aminozuur) is het beste. Magnesium citraat is goed, een stuk goedkoper en beter verkrijgbaar. Sommige vormen zijn ook als poeder te koop, dat is een voordeel als je geen toevoegingen wilt. (was het beste is ligt dus aan wat jij belangrijk vindt) Beide vormen die je geeft zijn niet werkzaam. uit de bron: "Welke magnesium supplementen NIET: Het kan veel slechter, met de vormen magnesium aspartaat of glutamaat. Die zijn gewoon giftig (neurotoxisch). Ook magnesium oxide and magnesium hydroxide zijn ineffectief, hydroxide is ook af te raden omdat het dan een laxerende werking heeft. Magnesium carbonaat en magnesium stereaat zijn niet werkzaam. Magnesium steraat zorgt ervoor dat pillen glijden in de pillen machines. "

Bronnen:
http://realisatietrainingen.nl/pb/artikele...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100