Welke vorm van magnesiumsupplementen wordt het beste opgenomen door het lichaam?

Hallo, ik heb een vraag over magnesiumsupplementen;

Ik hoor en lees hier en daar dat "Magnesiumcarbonaat" minder goed opgenomen wordt door het lichaam dan "Magnesiumstearaat", in hoeverre klopt dit eigenlijk?

Dank bij voorbaat

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
13.7K

Het beste antwoord

Magnesium wordt opgenomen in de vorm van het magnesium-ion. Zowel magnesiumcarbonaat als magnesiumstearaat splitsen, wanneer ze worden opgelost, gedeeltelijk in magnesium-ionen en carbonaat- resp. stearaat-ionen. De splitsing is slechts gedeeltelijk: een deel van de stof lost op en splitst zich daarbij in ionen, een ander deel lost niet op en blijft aanwezig in de vorm van vaste stof.

Alleen het opgeloste, geioniseerde deel kan door het lichaam worden verwerkt.

De oplosbaarheid van magnesiumcarbonaat is ongeveer 100 mg/l. De oplosbaarheid van magnesiumstearaat is ongeveer 40 mg/l, dus een stuk lager.

Daar komt bij dat een gram magnesiumstearaat veel minder magnesium bevat dan een gram magnesiumcarbonaat. Dat komt doordat stearaat zoveel zwaarder is dan carbonaat.

Dus behalve dat bij magnesiumstearaat minder milligrammen kunnen oplossen in een liter water, heb je per milligram magnesiumstearaat veel minder magnesium-ionen dan per milligram magnesiumcarbonaat.

De conclusie is dus dat magnesiumcarbonaat, na inname, veel meer opgeloste magnesium-ionen produceert dan magnesiumstearaat. Natuurlijk geldt dit alleen als je dezelfde hoeveelheid (gemeten in grammen) van beide stoffen inneemt.

Dus per gram magnesiumcarbonaat heeft het lichaam meer nuttige magnesium-ionen ter beschikking dan per gram magnesiumstearaat. Als je dus een gegeven hoeveelheid gram inneemt, heb je meer aan magnesiumcarbonaat dan aan magnesiumstearaat. Als je dat gaat compenseren door méér grammen magnesiumstearaat in te nemen, kun je natuurlijk op die manier je lichaam ook van voldoende magnesium-ionen voorzien. Het is alleen een stuk minder efficiënt omdat je zoveel meer grammen moet slikken.

(Overigens is magnesiumstearaat bekend als E572. Het is een additief dat wordt toegepast als antiklontermiddel en emulgator.)

Samengevat is het antwoord op je vraag dus:
ALS je alleen maar naar magnesiumcarbonaat en magnesiumstearaat kijkt, wordt magnesiumcarbonaat beter opgenomen door het lichaam.

Maar: er zijn meer mogelijkheden.

Magnesiumcitraat bijvoorbeeld. Dat heeft een oplosbaarheid van 200 g/l, dus maar liefst tweeduizend maal hoger dan magnesiumcarbonaat! Neem dus liever magnesiumcitraat, daar heb je veel minder van nodig voor een goed effect.

Tot slot een tip:
Neem niet te veel magnesium, want het heeft bij-effecten: "People with kidney failure, neuromuscular disorders, bowel obstructions or heart blockage should always get permission from their doctor before trying magnesium".

11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Magnesium gebonden aan taurine (aminozuur) is het beste.
Magnesium citraat is goed, een stuk goedkoper en beter verkrijgbaar.
Sommige vormen zijn ook als poeder te koop,
dat is een voordeel als je geen toevoegingen wilt.
(was het beste is ligt dus aan wat jij belangrijk vindt)

Beide vormen die je geeft zijn niet werkzaam.

uit de bron:
"Welke magnesium supplementen NIET:
Het kan veel slechter, met de vormen magnesium aspartaat of glutamaat. Die zijn gewoon giftig (neurotoxisch). Ook magnesium oxide and magnesium hydroxide zijn ineffectief, hydroxide is ook af te raden omdat het dan een laxerende werking heeft. Magnesium carbonaat en magnesium stereaat zijn niet werkzaam. Magnesium steraat zorgt ervoor dat pillen glijden in de pillen machines. "
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoezo giftig en niet werkzaam??? Ik heb 2 magnesium supplementen gekocht in de supermarkt waar bij de ene 'Magnesiumcarbonaat' en bij het ander 'Magnesiumoxide' in zit, dus deze zijn giftig en worden niet opgenomen door het lichaam????? :/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eerst eens goed lezen:
-magnesium aspartaat of glutamaat zijn giftig.
-carbonaat is niet werkzaam
-oxide wordt slecht opgenomen. In jouw geval is de ene niet werkzaam en de andere wordt slecht opgenomen. Maar je hoeft mij niet te geloven hoor:
"Calciumcarbonaat en magnesiumcarbonaat in een pil of tablet is gewoon een stukje rotsblok (=dolomiet). Dit neem je nauwelijks op en zou niet verkocht mogen worden als supplement."
zie laatste reactie:
http://www.vitamined-forum.nl/index.php?topic=358.0
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dolomiet
Cryofiel
11 jaar geleden
Waarom zouden magnesiumaspartaat en magnesiumglutamaat neurotoxisch zijn? Noch magnesium, noch aspartaat, noch glutamaat zijn neurotoxisch.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alles is giftig boven een bepaalde dosering en bij supplementen worden flinke doseringen genomen. Zowel aspartaat als glutamaat werken stimulerend,
een overmaat glutamaat zou bijvoorbeeld epileptische aanvallen kunnen veroorzaken. Het is maar net waar je de grens van neurotoxisch legt. Daarnaast hoeven de afzonderlijke componenten niet perse iets over de eigenschappen van een stof te zeggen. Verder totaal niet interessant voor de vraag.
Cryofiel
11 jaar geleden
Jij beweert dat magnesiumaspartaat en magnesiumglutamaat neurotoxisch zouden zijn. Dat is me nogal een bewering. Dan vind ik het logisch dat ik er een vraag over stel. Als het niet interessant zou zijn voor de vraag, had je het niet moeten noemen in je antwoord. Je hebt gelijk dat alles giftig is als je er voldoende van binnenkrijgt. Maar dat is geen reden om specifiek van deze stoffen de toxiciteit te noemen, en bij de andere stoffen geen vergelijkbare opmerking te plaatsen. Laten we vooral in de gaten houden dat het gaat om een supplement. Magnesium is sowieso niet in grote hoeveelheden nodig. Dus een overdaad magnesium slikken is al gevaarlijk, tenzij je een werkingsloze variant hebt zoals magnesiumoxide.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"een overdaad magnesium slikken is al gevaarlijk"
Nee hoor, tijdelijke hoge therapeutische waarden tot 1000 mg elementair magnesium van een goed opneembare soort is zeker niet gevaarlijk. Daarna kan lang 400 a 600 mg veilig genomen worden, wat best veel is.
Aangezien je meestal een veelvoud van de gebonden stof binnen krijgt zit je dan aan flinke hoeveelheden, dus zeker een reden om te noemen. Het is niet interessant omdat je in gaat op een stuk context uit een quote, duidelijk bedoelt als antwoord op de subvraag.
Cryofiel
11 jaar geleden
Magnesium behoort tot dezelfde chemische groep als calcium. Een te hoge concentratie magnesium in het lichaam verdrijft daardoor het calcium. Dat is niet goed voor de botten, en het verstoort een aantal andere cellulaire processen waarbij calcium een essentiële rol speelt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je enig idee hoeveel en hoelang je daarvoor moet innemen? Daarnaast zijn calcium tekorten er niet of nauwelijks, eerder een overschot en neem je dit soort hoeveelheden alleen bij een tekort.
Cryofiel
11 jaar geleden
Zo keren we dus terug naar waar we al waren. Als je alleen een beperkte hoeveelheid supplement neemt (hetgeen sowieso verstandig is om geen bij-effecten te krijgen zoals het verdringen van calcium of het verstoren van de stofwisseling), dan is daarmee automatisch de hoeveelheid glutamaat en aspartaat beperkt. Als die hoeveelheden beperkt zijn, is er geen reden om te vertellen dat deze stoffen neurotoxisch zouden kunnen worden wanneer je er gigantische hoeveelheden van zou innemen - want dat doe je niet. En er is al helemaal geen reden om de mogelijke giftigheid bij extreme inname alleen voor sommige stoffen te noemen, en voor andere stoffen te verzwijgen. Maar zoals ik zei, deze conclusie hadden we al getrokken aan het begin van deze discussie. Daarom lijkt het mij een goed idee om hier verder geen woorden aan vuil te maken. Alles wat gezegd kan worden is al gezegd. Over en sluiten.   ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gekuiste versie:
Als je wilt sluiten moet je stoppen met tikken en niet nog een keer opschrijven waar ik al een keer op gereageerd heb. Ook gooi er nog ff een onwaarheid in, want heb je enig idee hoeveel gram glutamaat je inneemt bij 1000 mg magnesium?