waardoor heeft een sukadelap veel minder energie dan een hamburger?

De sukadelap is voor 100% rundvlees en de hamburger voor 98%, maar een sukadestuk van 100 gram levert ongeveer 500 kj en een hamburger ongeveer 1000 kj. Dat grote verschil kan toch niet in die twee % verschil zitten?! Maar waaraan dan wel?

9 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Per 100 gram:
Van een hamburger:
272 kcal (1138 kJ): 55 gram water, 21 gram eiwit, 2,5 koolhydraat en 20 gram vet. (die laatste anderhalve gram van mineralen e.d. negeren we even).

Van een sucadelap:
130 kcal (544 kJ) : 73 gram water, 20,9 gram eiwit, 0 gram koolhydraat en 5,1 gram vet.

Ze hebben dus ongeveer dezelfde hoeveelheid eiwit. Maar niet dezelfde hoeveelheid vet. Het scheelt zo'n 15 gram vet en dat is goed voor 135 kcal (564 kJ). En de hamburger heeft nog 2,5 gram koolhydraat extra, goed voor 10 kcal (42 kJ).
Ter controle: 544 (sucadelap) + 564 (vet) + 42 (koolhydraat) = 1150 (hamburger is 1138 klein verschil komt door afronden).

De sucadelap heeft dus in plaats van 15 gram vet en 2,5 gram koolhydraat ongeveer 18 gram water.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat komt door de hoeveelheid vet die erin zit. Een sukadelap is mager, en een hamburger vet vlees. Vet geeft meer kilojoules dan eiwitten.
Amadea
9 jaar geleden
erotisi
9 jaar geleden
Een sukadelap blijkt van de schouder afkomstig, weet jij misschien waar een hamburger van is?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hamburger is gemaakt van restvlees van het rund. (Of varken dat kan ook). Dus zo goed als alle delen van het dier.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoi Amadea,
je hebt gedeeltelijk gelijk. Maar zo groot is het verschil niet in de calorische waarde van vet (circa 900 kcal. per 100 gram) en eiwit (690 kcal. per 100 gram). Als vet tegenover eiwit de hele verklaring zou zijn, zou het verschil ook circa 20 a 25 % moeten zijn en niet 50%. Zelf ook niet meteen een idee; of wellicht is het maximale vetgehalte in vlees veel hoger dan het max. eiwitgehalte, dat zou kunnen.
Amadea
9 jaar geleden
@Vrouwe70: Een echte hamburger bevat geen varkensvlees, dat is puur rundvlees.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=1238
http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=118
Meer vet en minder water.
In eiwitten zit niet zoveel verschil.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
16 gram versus 5 gram per 100 gram = 11 gram verschil in vetten.
11 x 37 kJ ~ 400kJ