hoe gaat je lichaam ermee om als je na jaren geen warm eten hebt gehad ineens weer warme maaltijden gaat eten

ik heb jaren geen warme maaltijd gegeten alleen vloeibare drinkvoeding kan een lichaam gewoon weer warm eten aan na zo'n lange periode??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoezo heb je dat zolang niet gegeten?

Antwoorden (3)

dat moet je rustig opbouwen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voorzichtig opbouwen, niet gelijk dingen gaan eten met heel veel vezels of vet of prikkelende stoffen.
Kleine maaltijden maken met dingen die je lekker lijken, een paar keer per dag een beetje eten, niet gelijk 1 maaltijd.
Misschien eerst eens beginnen met lichte voeding die je ook nog een beetje pureert.
Heb je geen begeleiding in het overstappen van vloeibaar naar vast? Anders misschien je huisarts vragen om verwijzing naar een diëtist die hierin gespecialiseerd is? (Die zijn er!)
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je lichaam is geheel niet gewend aan warme maaltijden en zal er dus op reageren alsof het iets is wat slecht voor hem is. Je zal waarschijnlijk overgeven en misschien niet lekker voelen.
Je kan wel weer warme maaltijden gaan eten, maar dan moet je dat heeeel langzaam opbouwen. Ga elke keer iets zwaarders eten. Bijvoorbeeld eerst beschuitjes, dan lichte bolletjes, boterhamen met licht beleg, boterhammen met zwaarder beleg, enz.
Dit lijken hele onnodig kleine stapjes, maar anders gaat je lichaam zich verweren tegen het eten en wordt je ziek (anders dan van een virus natuurlijk).
Ik zou aanraden elk ding een paar dagen te eten voor je naar de volgende gaat.
Hierna kan je dan langzaam warme dingen gaan eten. Het probleem zit hem niet zozeer in de warmte, maar in hoe moeilijk verteerbaar iets is.
Kies eerst een maaltijd uit die makkelijk verteerbaar is. Bijvoorbeeld groenten. Dan pasta en dan vlees. Of zoiets.
Doe het langzaam en rustig aan. Dan zal je weer gewoon kunnen eten.
Ga het echt niet overhaast doen!
Succes!