Wat is het verschil tussen kruidmoppen en kruidnoten?

Rond deze periode van het jaar ligt het snoepgoed voor Sinterklaas vaak al in de schappen. Afgelopen week kocht ik kruidmoppen, in de veronderstelling dat het kruidnoten waren. Toch smaakten ze nét anders. Kruidmoppen zijn van iets groter formaat dan de reguliere kruidnoot, maar lijken ook lichter van kleur. Ook proef ik anijs. Is er daadwerkelijk verschil tussen kruidmoppen en kruidnoten, of is het alleen de naamgeving?

2.6K

Antwoorden (1)

Dat zijn twee geheel verschillende soorten koekjes.

Kruidmoppen zijn in Friesland bekend als dúmkes, duim grote met anijs gekruide en gehakte hazelnoot gevulde koekjes.

Kruidnoten zijn een soort mini speculaasjes waar ondanks de naam geen noten in verwerkt zijn maar speculaaskruiden de smaak geven aan het meel.
. . .
Er gaan op internet ook recepten rond waarin kruidnoten bereid worden met honing en anijszaad. Dat zijn geen originele kruidmoppen. Mogelijk heb je die variatie op kruidnoten gekocht.
Toegevoegd op 30 september 2020 12:00: tekst
Amadea