Wat neem je minimaal als tussendoortje om je stofwisseling op gang te houden?

Ik lees/hoor de laatste tijd vaak dat het goed is om tussendoortjes te eten om je stofwisseling op gang te houden, vooral als je wilt afvallen. Maar hoeveel moet je dan minimaal eten om dit te bewerkstelligen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.8K
Ritsuka
7 jaar geleden
je hoeft niet meerdere keren per dag te eten om je stofwisseling op gang te houden: https://examine.com/nutrition/do-i-need-to-eat-six-times-a-day-to-keep-my-metabolism-high/
als jij liever 3 grote maaltijden per dag eet, dan is dit ook prima.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je stofwisseling blijft genoeg op gang als je gewoon normaal eet. Het beste is iets te eten om de 2 uur. Fruit is goed om 2x per dag te eten. Ook lekker gezond meteen! ^_^
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zoals je ziet heeft iedereen hier een andere mening over wel of niet tussendoortje en over wat verschillen de meningen nog meer ik zou gewoon proberen het totale calorieën te verminderen en wat meer bewegen de stofwisseling komt ook op gang van bewegen
Ritsuka
7 jaar geleden
Uiteindelijk komt het neer op een kcal tekort maken, op een manier die voor jou werkt en vol te houden is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verschillende meningen zijn interessant natuurlijk, maar wel jammer dat daarmee mijn vraag in het geheel niet beantwoord wordt.
Ik verwachtte concrete hoeveelheden, in grammen, calorieën of eenheden bv.
Ritsuka
7 jaar geleden
@Sandraatje40 heb je mijn link en de overige reacties op je vraag gelezen? Meerdere mensen vertellen je dat er geen concrete hoeveelheden zijn, dat tussendoortjes ook niet hoeven.

Het beste antwoord

Wat bij mij goed werkt is zeker om de paar uur (maaltijd / snack / maaltijd / snack / maaltijd / snack) iets te eten. Dit is ook wat de diëtiste voorschrijft bij afvallen.
Dus maaltijd (normaal eten) en als snack is natuurlijk je fruit en daarnaast is paprika heel goed bevallen, de rode! Deze is wat zoeter, maar de groene mag ik ook graag eten en variëren is belangrijk.
De paprika in repen snijden en een beetje gedachteloos weg happen, gaat prima.

Een andere snack is Griekse yoghurt (naturel 0%) met een schepje halvajam (geeft net dat beetje extra smaak). Neem vooral geen yoghurt met al fruit erin , dat barst van de suiker en dat moet je niet willen, maar juist vermijden.

Trouwens fruit, let dan wel op, ik neem beter 1 stuk fruit ivm de natuurlijke suikers, is namelijk ook suiker, natuurlijk of niet het telt wel. Appels of aardbeien (even wachten nog/zomer) kiwi's mandarijnen!! heerlijk kleine en dan 2 stuks.

Na de wintermaanden komt onze lekkere komkommer weer in de winkel, de Hollandse , die smaakt lekker. Hiervan maak ik een slaatje soms, maar ook nu weer gewoon in stukken snijden in een schaaltje en zo opeten, al dan niet met een beetje peper e/o zout.

Als warme snack is een beker bouillon uit een zakje (Knorr) prima, kip of tomaat of tuinkruiden, allemaal even lekker.

Succes hoor Sandra.

Hoeveel lees ik ineens, nou één appel of een halve of derde komkommer (zit niks in is groen/water) of een hele paprika , schaaltje yoghurt, 2 mandarijnen, een kiwi, oh en een navelsinaasappel in de winter ook zo lekker,
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ritsuka
7 jaar geleden
Groente snacks zijn lekker :)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Enige die een poging heeft gedaan om mijn vraag echt te beantwoorden met een hoeveelheid.
Anderen hebben m.i. mijn vraag totaal niet beantwoord.

Andere antwoorden (3)

Je stofwisseling blijft genoeg op gang als je gewoon normaal eet. Het beste is iets te eten om de 2 uur. Fruit is goed om 2x per dag te eten. Ook lekker gezond meteen! ^_^
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
tinus1969
7 jaar geleden
Min, zie mijn eigen antwoord.
Als tussendoortje liever niet teveel suikers omdat daarvan je suikerspiegel teveel stijgt .Neem daarom juist meer eiwitten zoals; 200 gr. magere kwark met bijv. een paar pecannoten erin of wat komkommersalade met tonijn, of een stukje kip, of een stuk zgn. zuur fruit dat weinig suikers bevat, zoals; aardbeien, bessen, kersen, groene appel. Als je af wilt vallen is kip ook het enige dat je 's avonds nog voor het slapen gaan mag eten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ritsuka
7 jaar geleden
Hoezo kip voor het slapen eten?
Tussendoortjes zijn NIET nodig om je stofwisseling op gang te houden; het lijkt er juist op dat tussendoortjes averechts werken in dit opzicht.
Een mogelijke reden hiervoor is dan, dat tussendoortjes zorgen voor insulineproductie; insuline 'remt' stofwisseling en bevordert de opslag van vet.

Er is onderzoek, waaruit bv blijkt dat diabetici met overgewicht beter 2-3 keer per dag moeten eten, en niet vaker. Het is dan belangrijk om goede/stevige maaltijden te eten.
7 jaar geleden
tinus1969
7 jaar geleden
Vanwaar de min?
Dit is gewoon wat oa. Gary Taubes netjes heeft opgeschreven in Good Calories Vad Calories. Verplicht boek voor iedereen die een mening heeft over diëten.