Is het verstandig om regelmatig drop te eten wanneer je een lage bloeddruk hebt?

Ik heb last van een lage bloeddruk en begrijp dat glycyrrhizinezuur in drop je bloeddruk verhoogt. Zijn er schadelijke bijwerkingen en zijn er medicijnen om hetzelfde effect te bereiken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je last van een lage bloeddruk met dan de nadruk op LAST, dus ervaar je ongemak ervan
Want een lage bloeddruk, mits niet veroorzaakt door uitdroging, hartinfarct of andere ernstige oorzaken, kan helemaal geen kwaad
En hoeft daarom ook niet behandeld te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals in de toelichting al staat, heb ik er last van, vooral van duizeligheid en flauwvallen bij snel opstaan. Als het regelmatig eten van drop dat kan verhelpen, lijkt mij dat een goede behandeling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles is goed! Maar met mate ;-)

Het beste antwoord

Af en toe een dropje kan geen kwaad, maar eet niet teveel ervan want hierdoor kan je ook verstopping krijgen!
Je kunt ook iets meer zout aan je eten toevoegen, veel water drinken, minder cafeïne drinken en kijk uit met alcohol, dit onttrekt ook vocht en daarmee zouten aan je lichaam.

Er is medicatie zoals 'Fludrocortisone' dat je bloedvolume verhoogt en daarmee ook je bloeddruk.
Lage bloeddruk die geen symptomen vertoont, heeft echter meestal geen medicatie nodig. De huisarts kiest er meestal voor deze te behandelen in plaats van medicatie voor te schrijven. Hij zal alleen medicatie voorschrijven als het echt nodig is. Je kunt dus beter af een toe en dropje met salmiak nemen dan een pilletje!
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Veel zout & drop eten werkt inderdaad bloeddrukverhogend. Er zijn ook wel medicijnen die dit kunnen, maar daarvoor kan je het beste naar de huisarts gaan. Die kan dan een hoeveelheid voorschrijven, dan hoef je niet te gaan zelf-dokteren met mogelijk alle gevolgen van dien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Drop eten kan je inderdaad helpen er zijn echter ook medicijnen bv Florinef en Fludocortison:
Welke soorten medicijnen kunnen voor lage bloeddruk worden gebruikt?
Fludrocortison
Fludrocortison wordt soms gebruikt bij een bepaalde vorm van een verlaagde bloeddruk , 'orthostatische hypotensie'. Orthostatische hypotensie uit zich vooral in duizeligheid bij opstaan uit zittende of liggende houding.

Een enkele keer kan een dergelijk lage bloeddruk ontstaan doordat het lichaam te weinig zouten vasthoudt. Dit middel heeft een zelfde effect als het lichaamseigen aldosteron. Het zorgt ervoor dat het lichaam zouten en water vasthoudt. Hierdoor stijgt de bloeddruk.
fremar
13 jaar geleden
Als er gewaarschuwd wordt voor drop is dat altijd in verband met verhoging van de bloeddruk en nergens anders voor. Als je last hebt van je lage bloeddruk en je kunt die met drop wat hoger krijgen is daar niets op tegen. Dat zou ik ook doen. Zorg er altijd wel voor om voldoende te drinken, vooral water, en dat je buiten natrium ook voldoende andere mineralen binnenkrijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ voor voldoende drinken, heel goed! Want als het daaraan schort heeft je lichaam niet om die druk op te bouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In drop zit geen natriumzout, maar ammoniumchloride (salmiak).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aha, weer iets geleerd! Doet niets af aan mijn advies om de mineralenhuishouding in evenwicht te houden. Natrium-kalium is belangrijk maar er zijn er natuurlijk meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Poepielink antwoord van jou. Men dient met dit soort zaken altijd naar de huisarts te gaan. Dit hoort dus ook altijd het enigste adviserende antwoord te zijn. Je moet dagelijks zakken en zakken vol drop eten om daarmee de bloedruk omhoog te krijgen. Met te veel drop belast je de maag en de darmen en kan je verstopt raken. dan heb je een probleem wat niet bij de huisarts voor een pilletje, maar in het ziekenhuis met een operatie eindigt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand die aangeeft een lage bloeddruk te hebben heeft dat doorgaans door de huisarts laten vaststellen. Ik ben er niet zo bang voor dat Pedro dat traject overgeslagen heeft. Er adviseert hier niemand om zakken vol drop te eten en van een darmafsluiting ten gevolge van een paar dropjes die met een operatie verholpen moet worden heb ik nog nooit gehoord.
Nog beter is zoethout, dat is bloeddrukverhogend en natuurlijk. In drop zit naast zoethoutextract ook een boel zout en suiker, en daar kun je weer misselijk van worden.

Even mee naar de huisarts gaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je hebt ook zouthoutthee, in elke supermarkt te verkrijgen.

Toegevoegd na 36 minuten:
"Zouthout thee", haha, zo zout had ik het nog niet gegeten... :D (n.b. zoethouthee)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Helemaal mee eens, en zoethoutthee is ook nog eens heel lekker!
In bananen zit ook veel zout! Ook drop kun je inderdaad eten om de bloeddruk te verhogen!

Toegevoegd na 3 minuten:
In bananen zit NIET veel zout maar serotonine, wat ook bloeddrukverhogend werkt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik spreek uit ervaring, heb er soms last van. Vooral bij snel opstaan. Je zou het eerst bij de huisarts kunnen laten onderzoeken of er andere factoren meespelen. Zijn advies was inderdaad drop eten en pils drinken. Over medicijnen is niet gesproken. Maar daar zou ikzelf niet zo gauw aan beginnen. Er is mee te leven vind ik.

Toegevoegd na 2 minuten:
medicijnen geven eerder bijwerkingen