Wordt het calorie aantal hoger als je dingen opwarmt?

Het is mij verteld dat als je bijvoorbeeld kaas op een tostie doet of onder een ei. Het meer calorieen en vet krijgt doordat het opgewarmd wordt. Nou is mijn vraag of dat ook klopt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (3)

Nee, warme kaas heeft evenvel calorieen als koude kaas. Maar wat er wel gebeurt is dat je voor dat opwarmen vet of olie gebruikt, en dat zijn wel extra calorieen. Maar dat maakt ook weer niet uit als je diezelfde hoeveelheid vet op je boterham smeert en daar een plak kaas op legt
11 jaar geleden
Nee, dat is een hardnekkig broodje aap. Gesmolten kaas ziet er wel veel vetter uit, omdat het vet eruit gaat lopen. Maar zo lang je niets toevoegt, verandert er niets aan de hoeveelheid kcal van een plak kaas als je het verwarmt.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even een hersenspinsel: calorie is een eenheid voor warmte. Je voegt in feite warmte, oftewel energie, toe door een product te verhitten, waardoor de energetische waarde stijgt. Waarom uit zich dit niet in een stijging van het aantal calorieën in het product? Omdat deze toegevoegde warmte niet opgenomen wordt door het lichaam?
De vraag is altijd of een boterham met kaas minder kcal bevat dan diezelfde boterham met kaas nadat die in een tosti-apparaat is geweest. Dus met dezelfde hoeveelheid boter, geen toevoeging van saus en geen toevoeging van ham.

Het antwoord daarop is ja en nee: de totale hoeveelheid kcal verandert niet maar het percentage wel doordat er vocht verdampt wordt. Dus 100 gram boterham met kaas bevat minder kcal en dan 100 gram tosti van diezelfde boterham met kaas.

Die boterham met kaas van jou zou bijvoorbeeld 55 gram kunnen wegen en nadat die in het tostiapparaat is geweest 53 gram (voorbeeld dus).