Is het slecht om dagelijks een energietablet te consumeren?

Ik ben gewend om elke dag bij het ontbijt of bij de lunch een energie bruistablet te consumeren maar ik vraag me af of dit slecht voor je is. Op de verpakking staat dat het niet mag worden gebruikt door mensen jonger dan 15 jaar en dat je niet over de dagelijkse dosering van 1 tablet mag gaan. Er zitten nogal weinig calorieën in en er zit Sorbitol in, ik vraag me af of het slecht voor de gezondheid is om dagelijks zo'n tablet te consumeren of dat het een kankerverwekkende werking kan hebben bij veel gebruik.

Toegevoegd na 14 uur:
Dit zijn de ingrediënten :
vulstoffen (citroenzuur, natriumwaterstofcarbonaat, sorbitol, natrium carbonaat, tricalciumfosfaat, maltodextrinen) taurine, glucoronolacton, aroma, zoetstoffen (natriumcyclamaat, inuline, natriumsacharine) cafeïne, inositol, vitaminen, kleurstof (rode bietensap poeder, caramel)

Extra informatie : Niet gebruiken onder de 15 jaar, buiten bereik van kinderen houden, niet over de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 1 tablet gaan, niet gebruiken bij zwangerschap of geven van borstvoeding, overmatig gebruik kan een laxerend effect hebben.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat voor energietablet bedoel je hiermee? Een tabletje dextro energy per dag kan geen kwaad, maar een tabletje speed lijkt me minder aan te raden..
Ritsuka
9 jaar geleden
Wat voor ingredienten zitten hier in? Heb je plaatje of merknaam?
Waarschijnlijk is het gewoon zo'n multivitamine met wat extra, kan geen kwaad. Maar als je deze echt dagelijks nodig HEBT, dan zou ik toch eens kijken of je wel genoeg rust neemt en voldoende slaapt.
Ritsuka
9 jaar geleden
Alles is kankerverwekkend tegenwoordig..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die multivitamine preparaten zoals supradyn en dat soort pillen kan niet zoveel kwaad. Al zou ik dan niet kiezen voor de variant met extra hoge concentratie vitamines. Bijvoorbeeld vitamine B6 kun je in theorie wel teveel van binnen krijgen met klachten als vermoeidheid en zenuwklachten tot gevolg (vitamine B6 intoxicatie). Ook moet je opletten als je bloedverdunners gebruikt zoals sintrom of marcoumar. Sommige multivitamines zit namelijk vitamine K in, en dat werkt die medicijnen tegen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb mijn vraag bewerkt, ik heb een foto van het supplement toegevoegd en de ingrediënten en extra informatie getypt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eigenlijk geeft de extra informatie al aan dat dit niet gezond is. Want je mag het niet onder de 15 jaar gebruiken en max. één tablet per dag, dat geeft al aan dat het giftig is.
Ritsuka
9 jaar geleden
Water is ook giftig als je er te veel van drinkt.
Maar het is gewoon een soort vitaminepil, met taurine en cafeine er bij in gestopt.
Als je gezond eet en op tijd gaat slapen heb je het miet nodig
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb het eigenlijk niet echt nodig maar het is voor mij gewoon een soort energy boost net als een kop koffie alleen hier zitten maar 11 calorieën per tablet in en op dit moment zit ik op een dieet dus is dat wel fijn
Ritsuka
9 jaar geleden
Een kop koffie heeft 0 kcal
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja zonder suiker en melk maar dat vind ik echt niet te drinken
Ritsuka
9 jaar geleden
Slaap je wel genoeg dan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja
Ritsuka
9 jaar geleden
Waarom heb je dit nodig dan? Als je genoeg slaapt en goed eten heb je volgens mij genoeg energie. Anders moet je het eens bij de huisarts navragen.
Heb je niet gewoon wat meer opstarttijd nodig in de ochtend? Dat heb ik altijd, ben nu eenmaal geen ochtendmens.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar ik ben in de ochtend altijd nog een beetje moe al slaap ik 12 uur dat is bij mij gewoon normaal, als ik zo'n tabletje neem word ik wat wakkerder, worden me ogen wat meer open en heb ik gewoon een een beetje een boost, anders duurt het bij mij 2 uur voordat ik pas echt wakker ben.
Ritsuka
9 jaar geleden
Ja, want je krijgt een cafeine boost, maar dit is niet echte energie, maar tijdelijk.
Wat eet je als ontbijt dan? Ik word altijd goed wakker van een flink ontbijt
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja gewoon een paar bruine boterhammen en wat melk maar die energybooster geeft mij niet echt energie maar maakt me gewoon goed wakker.

Antwoorden (1)

uberhaubt energietabletten, energiedrankjes etc. zijn niet niet gezond
als je 's-morgens te weinig energie hebt misschien iets vroeger naar bed gaan
of gezonder gaan eten, dan heb je ze niet nodig