Hoe groot is de invloed van multivitaminen op je weerstand?

Als je weerstand zou uitdrukken in een getal, bijvoorbeeld 100, wat voor getal krijgen de multivitaminen dan? 5? 15? 35?

1.1K

Antwoorden (1)

Als je een gezonde levenswijze hebt zou ik zeggen hooguit een 5:
Volgens dokter Rembert Mertens van de afdeling Interne Geneeskunde van het UZ Brussel lijdt het geen twijfel dat vitamines onontbeerlijk zijn voor een leven in goede gezondheid, het woord 'vita' of leven staat niet zonder reden in de naam. 'Het is bekend dat grote vitaminetekorten je ziek maken. Vooral in ontwikkelingslanden waar mensen erg ondervoed zijn, ziet men dikwijls ernstige aandoeningen die geassocieerd worden met vitaminetekorten. Zo kunnen mensen die consequent te weinig vitamine C opnemen bijvoorbeeld scheurbuik ontwikkelen.' Maar dat zijn natuurlijk extreme situaties. Een tekort aan vitamines loop je niet zo gauw op als je er een gezond en gevarieerd voedingspatroon op nahoudt met veel groenten en fruit, iets waar we hier in het Westen allemaal makkelijk de mogelijkheid toe hebben.

Toegevoegd na 3 minuten:
‘Voor zover Van Donselaar weet is van deze middelen niet aangetoond dat ze effect hebben. In gezonde voeding zit in principe alles wat je nodig hebt. Het lichaam kan bovendien maar een maximale hoeveelheid vitaminen opnemen en de rest verdwijnt.
fremar
7 jaar geleden
Cryofiel
7 jaar geleden
Goed antwoord, waarvoor een +. Wel een kanttekening: je zegt dat het lichaam maar een bepaalde hoeveelheid vitaminen kan opnemen en dat de rest verdwijnt. Dat klopt niet helemaal. Van sommige vitaminen kun je echt teveel binnenkrijgen. Je hebt dan een overdosis. Zo'n overdosis kan in bijvoorbeeld vetweefsel worden opgeslagen, maar kan ook gezondheidsklachten veroorzaken. Je kunt dus niet zeggen dat het zomaar gaan slikken van vitaminen altijd onschadelijk is - gezondheidsschade is wel degelijk mogelijk. Verder, zoals gezegd, een prima antwoord.
fremar
7 jaar geleden
het is juist wat je zegt Cryofiel,ik had er eventjes langer moeten bij stil staan.
tinus1969
7 jaar geleden
In dit verband wel goed om te bedenken, dat het meestvoorkomende tekort dat aan vitamine D is -en dat zit nu just niet in groente en fruit.