"Kan ik allergisch zijn voor kurkuma?"

Telkens als ik iets heb gegeten met kurkuma moet ik vaker
als anders naar de w.c.,heb geprobeerd in tomatensap met peper,maar word er erg gassig van en het stinkt behoorlijk.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.9K

Antwoorden (3)

Kurkuma wordt uit olie gewonnen
dus dat is best laxeerbaar,ik zou er
eens even mee stoppen en dan kijken
hoe je ontlasting dan is.
succes er .mee
12 jaar geleden
Kurkuma blijkt nogal eens gebruikt te worden in de alternatieve geneeskunde. Naast vele eigenschappen die kurkuma zou hebben, is het ook bevorderend voor de spijsvertering. Het zou dus kunnen dat je niet zo zeer allergisch bent, maar dat het een sterk effect heeft op jouw spijsvertering.

Quote van onderstaande site:
Kurkuma (geelwortel): verwarmend, ontgift, ontkrampt, bevordert de eiwitvertering, kankerremmend, vermindert cholesterolopname uit de darmen, stimuleert omzetting cholesterol in galzuren, remt trombocyten/bloedplaatjesaggregatie, immuun verhogend, remt ontstekingsprocessen(de sterkste uit de natuur), versterkt de spijsvertering, verbetert de stofwisseling, bevat berberine tegen schimmels, bacteriën en virussen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je bedoelt met dat tomatensap met peper is mij niet duidelijk. Maar misschien is het wel handig voor jou om te weten dat kurkuma, Indiase geelwortel, onderdeel is van kerriepoeder. In de Indonesische keuken heet het koenjit. De plant is familie van de gemberplant.

Er zijn veel redenen waarom het kruid medisch toegepast wordt. Maar er staat inderdaad in de de bijwerkingen het volgende:
Te hoge doseringen kunnen aanleiding geven tot prikkeling van het maagslijmvlies en dienen vermeden te worden door patiënten met een maag- of darmzweer. Soms kan het gebruik van geelwortelextracten de frequentie van de ontlasting verhogen.

Dus als jij curcuminen slikt als medicijn is het af te raden om het daarnaast ook nog als keukenkruid te gebruiken. Geen Indische of Indiase gerechten gebruiken, en niets met kerriepoeder.
Amadea