Welke vitamines zitten er in wijn? En hoeveel ongeveer?

Wijn is immers gemaakt van druiven

9 jaar geleden
11.4K
SimonV
9 jaar geleden
Ik kom er niet goed uit:
Misschien is deze conclusie het betrouwbaarst: "Wijn bevat weinig vitaminen. Door aanwezigheid van sulfiet wordt eventuele werking van vitaminen tenietgedaan." http://www.dewijnhoek.nl/gezond.html

Het beste antwoord

In druiven zit onder meer vitamine B en C. Door het gistingsproces verdwijnen deze. In wijn zitten dan ook vrijwel geen vitamines meer.

Alleen in rode wijn zit nog maximaal 1,5 mg vitamine C op een glas van 150 ml (volgens de Voedingswaardetabel.nl). Deze 1,5 mg is slechts 2% van de dagelijkse behoefte aan vitamine C (75 gram).

Volgens het Voedingscentrum en andere sites zit er in rode wijn echter helemaal geen vitamine C. En slechts 0,02 en 0,03 mg vitamine B2 en B6 per 100 gram (dagelijkse behoefte is 1,5 mg).

Wel jammer…
SimonV
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een glas wijn levert van de totale dagelijkse behoefte:

5% vitamine B6
17% vitamine C
10% magnesium en ijzer
12% calcium
15% mangaan en koper
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
Dat antwoord gaf ik eerst ook. Maar door aanwezigheid van sulfiet wordt eventuele werking van vitaminen tenietgedaan.
Andere sites zeggen dat er geen vitamine C in wijn zit...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb op school geleerd dat er in wijn wel vitamine C inzitten. Ik heb mijn handboek er eens bijgepakt en die 17 % is inderdaad wel wat veel hier staat 10% in. Oke door de sulfiet kan er eventuele werking van de vitaminen tenietgedaan worden, maar dat is niet altijd zo. En het is ook te bezien over welke wijn het gaat bv: in een witte wijn doen ze minder sulfiet in dan bij rode en dan hangt het ook nog van druif tot druif af. En zoals je in mijn antwoord zie gaat het maar om kleine percentages van vitamines Als je echt vitaminen wilt hebben kan je beter de druiven zo opeten.
SimonV
9 jaar geleden
Uit jouw antwoord zou blijken dat zes glazen wijn voldoende zijn voor je dagelijkse behoefte aan vitamine C ... Dat vind ik nogal wat. Op deze sites werd wijn geanalyseerd. De conclusie was dat wijn geen vitamine B en C bevat.
http://nutritiondata.self.com/facts/beverages/3847/2
http://www.wineloverspage.com/wines/nutrition.shtml Deze analyses lijken me betrouwbaarder dan getallen van sites die wijn willen promoten. Neemt niet weg dat ik toch hoop dat je gelijk hebt... :)
SimonV
9 jaar geleden
Nog een link:
"Sadly red wine doesn’t contain any vitamin C at all". http://www.eatstrong.com/forum/index.php?option=com_kunena&Itemid=0&func=view&catid=10&id=149