Hoe lang duurt het voordat suikers uit je lichaam en bloedbanen zijn verdwenen?

Bijvoorbeeld na een dag veel snoepen. Hoe lang duurt het voordat alle suikers en zoetstoffen compleet uit je lichaam (en bloedbanen) zijn verdwenen?

Graag antwoorden op wetenschap gebaseerd met bronvermelding!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je lichaam verbrandt koolhydraten (o.a. suikers) door het aanmaken van insuline. Je hebt snelle en langzame koolhydraten. Suiker is een koolhydraat dat razendsnel verbrand. Je bloedsuikerspiegel stijgt snel en piekt, waarnaar ook de daling erg snel gaat. De suiker uit bijvoorbeeld een mars levert snel heel veel energie op, maar na een uur of 2 heb je er niks meer aan. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld brood met een salade. In jouw geval moet je uitkijken dat je suikerspiegel niet helemaal in de war raakt van het snoepen, waardoor de behoefte aan zoetigheid toeneemt. Je kan het beste 3 maaltijden per dag eten, met rauwkost erbij. Dan kun je daar uren op teren zonder honger tussendoor. Suikers zorgen alleen maar voor een kortdurend voldaan gevoel, na een uur of 2 heb je weer honger. Echte honger hoor, want je suikerspiegel is dan gedaald tot het nulpunt. Toegevoegd na 7 minuten: je tweede deel van de vraag vergeten... De eerste link is een uitgebreid verhaal over suikers, de soorten en wat ze in het lichaam doen. De tweede link is praktischer en gaat over de verwerking van suikers/koolhydraten door het lichaam van het voedingscentrum.

Bronnen:
http://www.natuurlijkerwijs.com/suikers.htm
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie...

Dat hangt er van af hoeveel insuline je produceert en hoe goed die werkt, en dat hangt weer af van je lichaamsgewicht, de hoeveelheid lichaamsbeweging, je leeftijd, je conditie, hoe de rest van je dieet er uitziet etcetera. Daar is dus niet veel over te zeggen. Over het algemeen is na een gemiddelde normale maaltijd na een uur of vier je bloedsuiker weer zodanig gezakt, dat het tijd wordt voor een nieuwe maaltijd. Heb je heel erg veel suikers / koolhydraten weggewerkt, dan kan dat ettelijke uren langer duren, terwijl je dan wel degelijk weer honger hebt ; één van de grote valkuilen die mede oorzaak is van overgewicht. Voordat alles weg is, ben je echter wel ettelijke uurtjes verder ; eigenlijk mag je bloedsuiker niet zakken onder de vier mmol/dl want dan ga je tegen de vlakte. En als je in de buurt van de nul komt zeker. Zo ver moet je het dus niet laten komen. Wil je zeker weten hoe en hoe snel het bij jou daalt en stijgt, dan kun je voor ene paar tientjes al een bloedsuikermeter met meetstrips kopen, en het een paar dagen bijhouden door elke zoveel uur te prikken en op te schrijven wat je eet. Als je geen diabetes hebt echter, is dat de aanschaf eigenlijk niet waard.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bloedglucosespiegel

Suiker kan nooit in zijn geheel verdwijnen uit je lichaam omdat je glucose nodig hebt om te functioneren. De bloedsuiker in het bloed moet wel binnen de toegestane grenzen liggen. Na een dag veel snoepen, heeft de geproduceerde insuline in het lichaam van een gezond persoon, het bloedsuikergehalte terug genormaliseerd na ongeveer 10 uur. Dan kan de dokter een 'nuchtere' glucose test doen. Dit is een glucosetest 's ochtends zonder dat er de voorafgaande 10 uur gegeten of gedronken is (behalve water en thee zonder suiker).

Bronnen:
http://www.uwbloedserieus.nl/aanvraagformu...

In je bloedbaan zit maar 1 soort suiker in noemenswaardige hoeveelheden, glucose. Na een injectie met een flinke dosis glucose duurt het voor mensen zonder diabetes ongeveer 50 minuten voordat de waarde weer is genormaliseerd. In de praktijk kan insuline goed de schommelingen in het bloedglucose dempen, omdat de glucose vrij geleidelijk in je bloed verschijnt en zal je na een snoeppartij nauwelijks een schommeling in het bloedglucose vinden. In het lichaam wordt de suikerdosis omgezet in glycogeen en alle lichaamscellen gebruiken de glucose in het bloed ook als brandstof. Bij grote inspanning zal het glycogeen in spieren en lever opgebruikt worden. Dat is het geval bij marathonlopers na zo een 20 a 30 km. Daarom moeten marathonlopers trainen op vetmetabolisme. In een normaal inspannings en eetpatroon komt deze situatie eigenlijk niet voor.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100