Is er een verschil tussen slabonen en sperziebonen? Zo niet, wat is dan de goede benaming?

Aangezien de ene sperzieboon zegt en de ander slaboon.. ik ben benieuwd of er iemand 'gelijk' heeft, of dat beiden dat hebben. Sperziebonen staat er meestal op de verpakking, maar waar komt het woord slaboon dan vandaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
26K

Het beste antwoord

Nee.

Prinsessenbonen = Franse bonen = sperziebonen = slabonen

De voorouders van de moderne prinsessenbonen ontsproten in Zuid- en Centraal-Amerika, waar de bonen al sinds de oudheid geteeld werden. Na de Spaanse verovering werden de prinsessenbonen overgebracht naar Europa. Omdat men de boontjes in het Europese continent op dezelfde manier als asperges bereidde, namelijk met boter en nootmuskaat, kregen ze de naam aspergiebonen, wat al snel afgekort werd tot sperziebonen. Dit is echter niet de enige benaming waaronder deze peulvrucht bekend is: andere benamingen zijn Franse bonen en slabonen.

Het woord slaboon komt al sinds 1746 in onze taal voor. Dat men de prinsessenboon ook wel slaboon noemt, heeft te maken met het feit dat deze boon ook wel als salade opgediend werd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er is totaal geen verschil. Slabonen, sperziebonen of prinsessebonen. Het zijn allemaal dezelfde boontjes.
Slabonen en prinsessebonen is gewoon een volksbenaming.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
breekbonen, sperciebonen, slabonen, prinsessenbonen.. het komt allemaal op hetzelfde neer.
Mijn kinderen kennen ze als ' boontjes' en de kinderen van een zus noemen het puntbonen (omdat de puntjes eraf worden gesneden).
Overigens zit er wel verschil in. Ze zijn er dik, dun, recht, krom, diepgroen en geelachtig groen. Maar dit heeft geen consequenties voor de namen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De boon behoort tot de vlinderbloemenfamilie, ze heet officieel Phaseolus vulgaris (behalve de pronkboon, die heet Phasolus coccineus).
Sperciebonen: Oorspronkelijk is de sperzieboon afkomstig uit Zuid-Amerika. De naam is afgeleid van `aspergieboontjes'. Deze boontjes danken hun naam aan het feit dat ze volgens oud-Hollands gebruik net als asperges met gesmolten boter en nootmuskaat werden opgediend.
Worden ook wel prinsessebonen en in de zaadhandel vooral slabonen genoemd en ze zijn verkrijgbaar in stam- en stokvarieteiten. De naam zegt het eigenlijk al: slabonen zijn bonen die niet omhoog groeien tegen een stok of draad maar laag blijven.

Onderverdeling sperciebonen:
* boterboon, ook wel wasbonen: zachtgele sperciebonen met een zachtere smaak.
* naaldboontjes: Franse boontjes, heel dun en recht van vorm, tot 20 centimeter lang. Heel bekend als de Franse Haricot Vert.
* Chinees boontje: lijkt wel wat op het Franse naaldboontje maar de dunne rechte boontjes zijn korter, tot 14 centimeter.
* "gewone" sperciebonen: wat minder dun, vleziger (maar dat maakt het niet minder lekker, ook al is het anders), sommige soorten kunnen al snel een wit boontje in de peul ontwikkelen. Naast de donkergroene boon zijn er ook donkerpaarse rassen (die overigens donkergroen afkoken).
* spekbonen: ze lijken qua grootte bijna meer op snijbonen maar dan rond van vorm.
* pronkbonen: hebben een zachte bonensmaak met wat zoetig nectar.
Amadea