Wat maakt smeerbare roomboter smeerbaar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
9.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag. Het water loopt mij al in de mond bij de gedachte aan roomboter :-P Maar dat heb ik mij inderdaad ook wel eens afgevraagd.

Het beste antwoord

Melkvet is een mengsel van verschillende triglyceriden, met elk een eigen smeltpunt. Melkvet als geheel is volledig vast bij -40°C en volledig vloeibaar bij +40°C. Voor dit soort koelkastsmeerbare producten wordt het melkvet uit boter of room ‘gefractioneerd’. Hierbij wordt het vet heel langzaam afgekoeld tot temperatuur x. Je krijgt dan kristallen die vast zijn bij temperatuur x (de vaste fractie) en een vloeibaar gedeelte (de vloeibare fractie). Door dit proces met deze fracties te herhalen bij andere temperaturen, kun je een reeks van melkvetten maken met verschillende smeltcurven. Deze verschillende fracties kun je mengen in nieuwe verhoudingen om zo de smelteigenschappen en stevigheid te beïnvloeden.
In smeerbare boter wordt relatief veel melkvet gebruikt dat bij koelkast- en kamertemperaturen vloeibaar is. Voor andere toepassingen (banket, ijs) zijn weer andere smelteigenschappen gewenst.
Om van dit melkvet boter te maken wordt gebruikt gemaakt van geschraapte warmte wisselaars (votators), net als bij margarinebereiding (alleen margarine wordt van plantaardig vet gemaakt, en boter van melkvet). Een emulsie van water in olie wordt gecontroleerd gekoeld en gekneed. Ook hierbij is de smeerbaarheid van de boter beter te beïnvloeden dan bij het (continue) karnproces. Met name de grootte van de vetkristallen speelt een rol.

Het mondgevoel van koelkastsmeerbare boter is ook anders: het verkoelende effect van de snel smeltende vetten (die bij koelkasttemperatuur vast zijn en in je mond vloeibaar worden) ontbreekt namelijk.

De vetzuursamenstelling van het nieuwe mengsel is ook anders dan de vetzuursamenstelling van melkvet dat als grondstof is gebruikt. In de fractie met hoog smeltpunt zitten meer verzadigde vetzuren, in de fractie met laag smeltpunt zitten meer onverzadigde en korte vetzuren. Maar het blijft melkvet en hoeft dus niet op een andere manier gedeclareerd te worden op de verpakking.

Maar inderdaad, boter kun je best een tijdje buiten de koelkast bewaren. Of gebruik geitenboter: door de andere vetzuursamenstelling is dit vanzelf al koelkastsmeerbaar!
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 volgens mij weer het goeiste antwoord.

Andere antwoorden (5)

Dan hebben de koeien gras gegeten, i.p.v. kuilvoer en brokken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is NIET waar, het voedsel van de koe maakt niets uit voor de smeerbaarheid van de boter!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kujilvoer bestaat uit voorgedroogd gras of mais ,en brokken zijn ook gemaakt van plantaardige bestandelen.en dat heeft niets te maken met het zuivelprodukt wat uit de koe komt
Bedoel je dat je de boter wat zachter wil hebben?Houdt je mes even onder de hete kraan dan is de boter smeerbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt door de toevoeging van smeltzout.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens Ierse onderzoekers levert een koe die met olierijk koolzaad gevoerd wordt, zuivel op die beter is voor hart en bloedvaten, want arm aan verzadigde vetzuren. Misschien werkt de melk van zo’n koe zelfs cholesterolverlagend . Bovendien is de boter die hiermee bereid wordt, altijd smeerbaar , ook als ze uit de koelkast komt. Eén kilo koolzaad voedingssupplement per dag levert melk met 35 procent meer oliezuur en 26 procent minder van het verzadigde vet palmitinezuur, zo rapporteren ze in het vakblad Journal of the Science of Food and Agriculture.
Misschien heeft AH deze boter in het kuipje gedaan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de gezouten boter in Nederland maximaal 2% zout bevat.
In bijvoorbeeld Frankrijk is 3% meer algemeen, heeft dit met regelgeving te maken of komt het door een verschil van smaak in de verschillende landen...