Hoe zorg ik ervoor dat pannenkoeken met kokosmelk niet breken?

Vanwege lactose-intolerantie moeten pannenkoeken met kokosmelk i.p.v. normale melk gebakken worden. Deze breken echter allemaal. Ligt niet aan de omstandigheden, pannenkoeken met normale melk die op dezelfde manier gebakken worden, worden allemaal perfect. Al eerder met sojamelk geprobeerd, en dat ging qua bakken iets beter, maar dat had een vieze bijsmaak.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Koken
5.1K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Gebruik in plaats van melk of kokosmelk eens bier. Tijdens het bakken zal de alcohol verdampen (dus ook geen probleem voor kinderen) en de pannenkoek wordt heerlijk luchtig.
tinus1969
3 jaar geleden
het is een sprookje dat (alle) alcohol verdampt als je pannenkoeken bakt met ier. Verder is kokosmelk geen melk, het lijkt er niet eens op. Water (en een extra ei) gaat waarschijnlijk beter.
Inekez1
3 jaar geleden
Voeg een extra ei toe aan het beslag (of 2 als je veel beslag maakt). Ik heb geen ervaring met kokosmelk in pannenkoekenbeslag, maar maak wel eens pannenkoeken van alleen maar volkorenmeel, eieren en water. Met 1 ei worden de pannenkoeken inderdaad erg breekbaar, maar met 2 eieren (of meer) blijven ze mooi heel als ik ze omkeer, uit de pan haal en oprol.
SingingCoyote13
3 jaar geleden
probeer inderdaad extra ei toe te voegen of bindmeel, verder misschien is het aan te raden er poffertjes van te maken ipv pannekoeken
SentWierda
3 jaar geleden
De crème de la crème op pannekoekgebied is de bouquette liégeoise. Een dikkje pannekoek uit de regio Luik, op kerstavond gegeten. Niet op basis van melk maar van licht bier en een glaasje cognac. Een beslag met boekweitmeel en gortebloem, gist, olijfolie, eierdooiers, poedersuiker en een snuifje zout; eventueel geweekte rozijnen. Gebakken in vooral veel reuzel.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor de tip!
SentWierda
3 jaar geleden
Omzeil de kokosmelk. Pannekoekenbeslag kan ook op basis van water. Een voorbeeld uit het kookboek: Kempische boekweitekoek, op waterbasis. Met boekweitmeel, bloem, gist en een beetje zout..
Bron: Culinaire encyclopedie (Elsevier).

Antwoorden (3)

Deze pannenkoeken breken nu eenmaal snel daarom kan je beter kleine pannenkoekje bakken. Steeds goed opletten als de bovenkant droog wordt kan bij het draaien in de pan alsnog het pannenkoekje breken.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor de tip! Kleinere pannenkoekjes zijn helaas niet zo handig als grotere, dus ik ga het eerst nog op een andere manier proberen, maar ik houd dit in mijn achterhoofd voor als dat niet werkt.
Je hebt een bindmiddel nodig. Ik meende dat vet ook een rol daarin heeft; als je het geprobeerd met de 'standaard' light kokosmelk dan zou je het nog met vette kokosmelk kunnen proberen.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor de tips! Ik ga het zeker met vettere kokosmelk proberen, en uit de linkjes heb ik begrepen dat een beetje custardpoeder toevoegen ook een goede optie is.
Je kunt andere melk proberen zoals bv amandelmelk , wellicht lukt het daar wel mee.
Echter ook de tip van @ronron1212 ipv 1 grote pannenkoek 3 kleintjes maken is een goede. Groot valt eerder uit elkaar dan een compacte.

Wat simpel en lekker is : maak eens een ander pannenkoekje mogelijk ter afwisseling. Nodig 1 banaan en 1 ei biologisch met deze twee ingrediënten heb jij binnen no time ontbijt op je bord liggen. Met kokosolie of kaneel, kokosrasp of aardbeien, zonder dit al met een beetje jam is het ook heerlijk.
Eet smakelijk @bloemetjes!
Toegevoegd op 17 augustus 2020 23:01: bron
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor de tips!