Mijn cake zakt elke keer in na het bakken, hoe los ik dit probleem op?

Als ik een cake heb gebakken zakt hij elke keer in na het bakken. Ik bak hem gewoon 60-70 minuten, prik even in het midden en zie dan dat deze gaar is, maar dan zakt hij toch na een minuut of 20 in. Weet iemand misschien hoe ik dit probleem kan verhelpen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
58K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Welk recept gebruik je voor je cake?
En hoe breng je de ingredienten bij elkaar?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een tip, waneer je geen bakpoeder (zakje) gebruikt, wel doen, dan gebeurt dit niet. Wel met gewoon meel (dus geen zelfrijzend bakmeel) vanillesuiker, suiker, olie of boter en melk toevoegen voor een gebruikelijke cake
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor alle reacties, ga er volgende keer zeker wat mee doen!

Het beste antwoord

Als je te veel vloeistof gebruikt,of als je te lang roert, dan komt het beslag mooi op maar kan het de lucht niet vasthouden. Dit resulteert dan in het inzakken van de cake. Ook het gebruik van te veel boter kan het beslag te zwaar maken.
De beste verhouding is 200 gr. zelfrijzend bakmeel, 200 gr. suiker, 200 gr. eieren (4 stuks)150 gr. boter, 8 gr. vanillesuiker, snufje zout.
Dit is een basisrecept, waaraan je allerlei kruiden, vruchtjes enz. toe kunt voegen, zoals 2 bananen in plakjes, 2 appels in blokjes, 100 gr. gemalen kokos, 150 gr. chocoladedruppels, 50 gr. fijngesneden gember enz.

Voor je begint zorg je ervoor dat alles op kamertemperatuur is.

Het beste is om eerst de boter zacht te roeren, dan de suiker erdoor mixen en één voor één de eidooiers ,zodat het ei goed is opgenomen. Roer totdat de suiker niet meer knarst. Klopt de gezeefde bloem erdoor, roer de eiwitten dan apart stijf en schep dit voorzichtig door het beslag. Schep het deeg vanuit het midden van het blik, uitstrijkend naar de uiteinden toe, tot 2/3 in ingevette met bloem bestrooide vormen en bak deze in een voorverwarmde oven van 180 graden C. In ca. 45 is hij goudbruin.
In een hete luchtoven kan de temperatuur 10-20 graden lager ingesteld worden. Een te hoge temperatuur droogt het gebak anders te veel uit en hij wordt te donker. Een te hete oven zorgt ook vaak voor het barsten van een cake. Laat de cake dan nog 10 min. uitbakken, zet de oven desnoods lager als hij al een mooie kleur heeft.
Laat hem eerst een tijdje in de vorm afkoelen, in de uitgeschakelde oven met de deur op een kier. Haal hem ook niet uit de vorm als de omgeving koud is, dan kan hij ook instorten.

Bedenk dat je de oven nooit opent voor het eerste
half uur verstreken is. Nooit teveel bakpoeder gebruiken in verhouding bij het gebruik van bloem.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even een snelle opmerking:
het is beter de eidooiers met de suiker eerst op te kloppen en daar dan zachte of handwarme gesmolten bij te voegen.
Dit heeft twee voordelen: de suiker lost makkelijker op en het beslag is luchtiger.
amc
11 jaar geleden
Dit doe ik uiteraard wel eens. Lekkerst is om dit au- bain- Marie te doen. Eieren, suiker en smaakje als citroen ofzo'
tot 37 graden roerend verwarmen. Uit de au-bain-Marie nemen en gesmolten boter erbij in een dun straaltje. Eronder spatelen net als de bloem daarna. Heeft echter het risico om sneller in te zakken bij het openen van de deur. Is dus wel kwetsbaarder en (persoonlijk) de cake is wel luchtig maar voelt 'vettiger' aan qua structuur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (5)

prik tussendoor een paar keer tot je constateert dat hij goed is.

laat hem vervolgens nog een minuutje of 20 in de warme oven staan zo de cake langzaam afkoelt.

een goed gebakken cake kan als nog inzakken als hij plots in aanraking komt met veel koudere lucht,
dit komt doordat het volume van de lucht in de cake afneemt naar mate de lucht in de cake afkoelt.

koel je de cake langzaam af dan zal dit veel minder extreem zijn en hard het cake deeg toch nog enigzins in waardoor de cake zijn vorm behoud.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je het cakebeslag hebt gemaakt, is dit luchtig, er zitten duizenden luchtbelletjes in. En die worden nog vermeerderd, doordat je "zelfrijzend"bakmeel hebt gebruikt.
Als het cakebeslag in de vorm, in de oven staat en warm wordt, vindt het rijzingsproces nog steeds plaats. Tot na ongeveer twintig minuten het maximum is bereikt. Intussen gaat het beslag zich door de temperatuur verstevigen en vormt de cake zich.
Als jij nu voortijdig de oven opendoet, en koude lucht laat binnenstromen, zal de warme lucht in de luchtbelletjes van het beslag verkleinen en zakt alles in elkaar, omdat het beslag net niet stevig genoeg gebleven is, om de vorm te behouden, en heeft geen mogelijkheid meer om een rijzingsproces te starten.
En dan heb je een ingestorte cake.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oorzaken waarom een cake inzakt:
-De oven is te vlug geopend geweest; de ovendeur nooit openen gedurende het eerste half uur.
-Teveel bakpoeder in verhouding met de andere ingredienten.
-De baktijd was tekort.
-De oventemperatuur was te hoog om te starten.
-De verhouding van de ingredienten was niet juist; teveel eieren of melk.
-Een te hoge baktemperatuur zodat de buitenkant te droog en te hard is, terwijl de binnenkant nog niet gebakken is.
-Het gebak in een te koude uit de vorm doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Langzaamaan laten rijzen in de oven, en op een niet al te hoge temperatuur. Ook kan het helpen dat je er af en toe in prikt. Anders kan je het deeg proberen dikker te maken door wat extra bloem of een ei toe te voegen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sinds kort heb ik zo keuken machine (food processor )
Ik heb daar de ingeënte voor de cake gedaan volgens de beschrijving (Cake meel Koopmans)
Ik heb in de machine de Kneedbaar (kunststof zo platen ronde me twee Vleugels er aan)
In de oven gaat goed maar als die er uit gaat zak die in
Voorheen deed ik het met de handmixer en dat ging wel
Maar omdat ik met mijn reuma zit heb ik die machine gekocht
Kun u mij vertellen wat ik verkeerd doet?