Is dit normaal ?

bij een chinees restaurant bestelden we ook een kan water , op de rekening zag ik dat ze er 2 euro voor hebben gerekend

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in sommige landen moet je voor het gebruik van je bestek apart betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja en in de USA betaal je bedieningsgeld bovenop je rekening.
Overigens vind ik het wel ok als er iets gevraagd wordt voor een karaf kraanwater. Je maakt gebruik van een extra dienst, plus servies en afwaskosten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
anders moet je een restaurant uitzoeken met de sticker van kassa dat je gratis water krijgt http://kassa.vara.nl/actueel/dossiers/dossier/dossier/4789910/?&cHash=5265489d88
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@werk: goed/leuk initiatief!

Antwoorden (14)

niet echt, tap water is doorgaans gratis, als het maar niet het enigste is wat je nuttigt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja... Chinezen proberen immers overal op teverdienen. Ik zelf zou dit niet pikken en nooit 2 euro voor kraanwater betalen!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je hem besteld hebt en opgedronken zul je moeten betalen
dan had je maar van te voren moeten vragen wat de kosten zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Psies!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wel betalen voor al dat flessenwater. Wat is er mis met kraanwater men? Gewoon betalen.
paulus811
14 jaar geleden
Nou nou zeg, 7 minnetjes? ik zet er een plusje tegenover want zo slecht is het antwoord niet hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maak er maar 8 van!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@dirk: wat is je motivatie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk gezien het aantal minnetjes dat een min geen motivatie nodig heeft.
Ja dat kan, het is wel nogal raar om het niet op de kaart te zetten, al het ook dat je gewoon niet goed hebt gekeken en dat je het over het hoofd hebt gezien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit soort praktijken zie ik vaker in de horeca. staat naar mijn mening niet voor de gastvrijheid, die de horeca graag wil uitstralen. kennelijk kiest men bij sommige horeca bedrijven liever voor het snelle geld, in plaats van dat ze aan klantenbinding doen.
14 jaar geleden
Als ze mede afhankelijk zijn van de winst die ze maken op de drankjes, snap ik best dat ze voor kraanwater ook wat rekenen. En 2 euro voor een hele kan valt wel mee, het is een stuk beter dan wat je voor spa blauw betaalt.
Maar het zou wel logisch zijn als ze dat op de kaart vermelden inderdaad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan is het water duurder dan de sambal,want die krijg je altijd voor niks.
Maar daar kun je ook niet zoveel van op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou inderdaad niet mijn dorst gaan lessen met sambal... auw! :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sampal zit in de prijs verwerkt. We hebben het toch over Chinezen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zodat je water of andere drankjes gaat bestellen :p
' Was misschien Spa Reine
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zou het waarschijnlijk wel een stuk duurder zijn dan 2 euro voor een hele kan.
op zich is het normaal dat ze een vergoeding vragen voor het water
als je een cola drinkt betaal je ook 1.80 euro terwijl je daar in de winkel een volle fles voor hebt
en als jij alleen water drinkt dan lopen ze kosten voor andere drankjes die door jou gedronken zouden worden mis.
Ik vind het wel anders als je een glaasje water vraagt om je medicijnen in te nemen maar dat wordt vaak ook gratis gegeven en anders kun je naar het toilet een beetje water drinken want dat is altijd gratis
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
beetje moelijk zo in de rolstoel aldoor naar het toilet o mwater te drinken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja maar de meeste mensen zitten gelukkig niet in een rolstoel en dat stond toch ook niet in de vraag
het is ook moeilijk als je geen handen hebt maar dat is natuurlijk grote onzin
zo n reactie kun je beter voor je houden
Uitbuiting van de eigen werknemers komt in Chineze restaurants veel voor (vergelijkbaar met slavernij), dus het verbaast me ook niets dat ze geld vragen voor kraanwater. Wordt gezien als service. Ook kraanwater komt is niet gratis natuurlijk ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het motto om een restaurant te runnen is ook; ze eten me arm, maar zuipen me rijk. Dus ja, het is normaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In sommige landen (US) is het gangbaar dat ze meteen een kan koud water op tafel zetten. Ze gaan er wel van uit dat je daarna iets nuttigt.
In de NL is dat niet gangbaar en het hangt van de situatie af of je bij bestelling wel/niet moet betalen. Je zegt niet hoe je bestelling er verder uitzag, maar als je geen drankjes hebt besteld (daar leeft de horeca van), dan kan ik me goed voorstellen dat ze een bescheiden bedrag opvoeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
we hebben allemaal een voorgerecht en hoofd gerecht en nagerecht besteld voor 5 personen en de nodige drankjes erbij dus die kan met water zou ik als service zien
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In dat geval mag je die verwachting hebben, maar je kunt het niet afdwingen. Maar dat had je al begrepen.
Volgende keer maar eens een andere Chinees proberen, alhoewel €2 ?
Ja, en nee.

Er is een advies gepresenteerd dat kraanwater in de horeca gratis zou moeten worden.

De meeste horeca, door mij bezocht, berekenen een glas kraanwater door mij besteld niet door.

Echter, wanneer je een KAN kraanwater bestelt kan ik mij voorstellen dat er een kleine vergoeding voor gevraagd wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor 5 personen kraanwater appart in een glas of een kan water komt op het zelfde neer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaad...
Wat geeft het, 2 euro meer of minder op de rekening. Of je nou 60 euro betaald of 65, het geeft niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies, zie het als fooi.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies, zou me er niet te druk om maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er toch al iets is gebeurt, waarom dan achteraf lopen jammeren/ mekken??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik mekker niet en jammer niet , mijn vraag is of dit normaal is want dit heb ik nog nooit meegemaakt maar ik krijg geen reakties van mensen die dit hebben meegemaakt dus ik ga er van uit dat het niet normaal is en een fooi hebben ze zo wie zo gehad
Ik heb een tijdje in de horeca gewerkt; wanneer iemand vraagt om water, wordt er altijd eerst uit flessen (spa, bru, etc.) geschonken. Pas als er expliciet om kraanwater wordt gevraagd, wordt er kraanwater geschonken.

Kraanwater hoort dus gratis te zijn, maar een kan water hoeft dat niet persee te zijn. Afhankelijk van hoe je de vraag hebt gesteld.