Eerste hamburger van mc Donalds wat was dat ?

Mc Donalds

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.8K
Amadea
10 jaar geleden
Wat bedoel je?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik bedoel wat de eerste hamburger was
Amadea
10 jaar geleden
Wat bedoel je daar dan mee? De eerste hamburger was de eerste hamburger. Wat is daar dan meer over te zeggen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt big Mac cheeseburger gewoon hamburger enzo verder wat was de eerste hamburger van mc Donalds
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat weet ik ook dat een hamburger een hamburger was en de eerste de eerste maar wat was de eerste de gewone hamburger of de big Mac of double cheeseburger.

Antwoorden (4)

Lekker anders werd het niet zo"n succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De eerste hamburger bij de gebroeders McDonalds ging over de toonbank in 1937 en was een "normale hamburger":

http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_McDonald's

Ook nog leuk leesvoer:

http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_hamburger

Toegevoegd na 55 seconden:
http://en.wikipedia.org/wiki/McDonald%27s_products_(international)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vrijwel normaal het werd steeds lekkerder tot het een succes was
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het moet gemalen rundergehakt zijn geweest . De hamburger is feitelijk in de Duitse stad Hamburg ontstaan. Dit is een grote havenstad en hier heerste in de 17de eeuw aanzienlijke handel met Rusland, van waaruit de 'Steak Tartaar" mee zou komen naar Duitsland. Het waren namelijk de tartaren, de ruiters van Genghis Khan die hadden uitgevonden dat de lappen rundvlees die ze onder hun zadels meenamen om onderweg hun honger te stillen, lekker mals werden zo samengeperst. In de 15de eeuw was het rundergehakt al uitgegroeid tot een populair gerecht maar nog wel in de vorm van rauwe tartaar of allerlei soorten worst.
Ondertussen werd het in de 17de eeuw in Hamburg wel aangepast; het vlees werd nu gebakken en er werd brood bij gegeven.
Het had nog niet de vorm of smaak van de huidige hamburger maar had wel het voordeel dat het zeker voor de zeelieden lang houdbaar was, onder andere door het vele gebruikte zout. Het werd dan ook veel meegenomen aan boord van de schepen.
Zo kwam het ook in Amerika aan en werd al gauw bekend als 'steak op Hamburgse wijze'. In 1802 kwam het zelfs terecht in de Oxford Dictionary onder de naam 'Hamburg steak', vooral bekend geworden door de Duitse eettentjes in Amerika. het had echter nog niet de vorm die we kennen ; het was zout rundergehakt, lichtjes gerookt, met broodkruimels en ui erdoorheen. Voor de Duitsers was het arme lui kost en had ook niet de beste kwaliteit vlees. Dit is de tegenwoordige Duitse 'Frikadelle'.

De moderne Amerikaanse hamburger moet ergens zijn ontstaan tussen 1885 en 1904.
Wie hem het eerst geserveerd heeft als zodanig is niet bekend, er is geen bewijs van gevonden. Wél weet men dat oorspronkelijk rundvlees gebruikt werd. Tegenwoordig wordt er ook ander vlees gebruikt, zoals kip, kalkoen, paard en varkensvlees en zelfs vegetarisch. Mac Donald begon met haar eerste restaurantje in 1940. Zij waren degenen die het eerste met een soort lopende band systeem begonnen waardoor ze snel konden werken en verkopen.
amc