Waarom deed mijn moeder altijd zout in het water, bij het eieren koken?

Wanneer mijn moeder eieren kookte deed ze ook altijd een flinke scheut zout in het kookwater.
Ze zei, als ik me dat goed herinner, dat het was om het breken van de eieren tegen te gaan. Maar ik heb geen idee hoe dat zou moeten werken. Ik ben dus allerminst zeker van die herinnering.

Zijn er meer mensen die bij het eieren koken ook zout in het water doen ? Waarom ? En hoe werkt dat dan ?

Antwoorden (2)

Je kunt ook wat zout of azijn toevoegen aan het kookwater: zo zal het eiwit, mocht het ei toch barsten, sneller stollen en krijg je niet van die witte draden aan je ei.
fremar
4 jaar geleden
Als je zout aan het kookwater toevoegt stolt het eventueel ontsnappende eiwit sneller, zodat het ei weer verzegeld is en het niet leeg kan lopen.
En dat komt dan weer doordat zout water een hoger kookpunt heeft dan water zonder zout. De temperatuur van het kokende water is dus hoger, waardoor eiwitten sneller stollen.
Daarnaast kun je door zout toe te voegen het ei gemakkelijker pellen.
Door osmose zal de hoeveelheid water in het ei licht dalen waardoor het ei gemakkelijker van de schaal los te trekken is.
Dit werkte bij je moeder, en zo doe ik het ook:
- leg de eieren en een eetlepel zout in een steelpannetje
- voeg heet water uit de kraan toe
- laat de eieren een paar minuten op een zacht gaspitje wennen aan de temperatuur
- laat het water vervolgens koken
- giet ze na de gewenste tijd af en laat ze schrikken met koud water opdat de schaal beter loslaat.
Toegevoegd op 13 april 2020 08:36: tekst
SimonV
4 jaar geleden
paulus811
4 jaar geleden
Ik prik ook altijd een gaatje in de bodem zodat eventueel stoom vanuit het ei kan ontsnappen en de schaal niet breekt.