Wat klopt er van dat je zowel vlees als vis moet eten om alle benodigde b-vitamines binnen te krijgen?

Ik heb wel eens gehoord dat vlees en vis weliswaar ieder hun vit. B's bevatten, maar dat je zowel vlees als vis moet eten om alle benodigde vit.b's binnen te krijgen omdat in vlees niet alle vit.b zit die juist wel in vis zit en vice versa, dus om een 'totaalpakketje' vit.b te krijgen zowel vlees als vis geconsumeerd moet worden. Klopt dit en hoe vaak per week moet je dan vlees en vis eten om aan dit quotum te kunnen komen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat is enorme onzin die graag in stand wordt gehouden door de bio-industrie. Zeker anno 2015 kan je zonder problemen gezond leven zonder vlees en vis te eten. Vitamine B12 is prima op peil te houden door net wat meer (biologische) zuivel te consumeren. Met bijvoorbeeld twee glazen melk en een eitje per dag, zit je al op de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 2,8 microgram. Dit is ook nog eens heel ruim genomen. De meeste mensen kunnen met minder af. Veganisten wordt aangeraden hier supplementen voor te slikken. PS: er is behoorlijk veel onderzoek gedaan naar de gezondheidseffecten van een vegetarisch dieet, dus als je nog wat meer studies wilt lezen, kan ik je voorzien van een lijst.

Bronnen:
http://ajcn.nutrition.org/content/70/3/525s.full
http://www.health.harvard.edu/blog/vegetar...
http://www.nih.gov/researchmatters/june201...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100