Wat klopt er van dat je zowel vlees als vis moet eten om alle benodigde b-vitamines binnen te krijgen?

Ik heb wel eens gehoord dat vlees en vis weliswaar ieder hun vit. B's bevatten, maar dat je zowel vlees als vis moet eten om alle benodigde vit.b's binnen te krijgen omdat in vlees niet alle vit.b zit die juist wel in vis zit en vice versa, dus om een 'totaalpakketje' vit.b te krijgen zowel vlees als vis geconsumeerd moet worden. Klopt dit en hoe vaak per week moet je dan vlees en vis eten om aan dit quotum te kunnen komen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1K
Ritsuka
8 jaar geleden
Gaat niet alleen om vitamines, ook gezonde vetzuren
Erna55
8 jaar geleden
Iemand die vegetarisch wil eten krijgt alle voedingsstoffen binnen wanneer hij dat verstandig doet.
Dus : nee, je hoeft geen vlees en vis te eten.

Antwoorden (1)

Dat is enorme onzin die graag in stand wordt gehouden door de bio-industrie.
Zeker anno 2015 kan je zonder problemen gezond leven zonder vlees en vis te eten.

Vitamine B12 is prima op peil te houden door net wat meer (biologische) zuivel te consumeren. Met bijvoorbeeld twee glazen melk en een eitje per dag, zit je al op de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 2,8 microgram. Dit is ook nog eens heel ruim genomen. De meeste mensen kunnen met minder af.
Veganisten wordt aangeraden hier supplementen voor te slikken.

PS: er is behoorlijk veel onderzoek gedaan naar de gezondheidseffecten van een vegetarisch dieet, dus als je nog wat meer studies wilt lezen, kan ik je voorzien van een lijst.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Of de vraagsteller bedoelt dat je ook alle benodigde vit-B binnen krijgt als je
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Of de vraagsteller bedoelt of je ook alle benodigde vit-B binnen krijgt als je alleen vlees eet en geen vis, of omgekeerd. Dat is in ieder geval het eerste idee wat ik kreeg bij de vraag, niet meteen of een vegetarisch dieet voldoende b-vitamen aanbrengt Sorry voor de dubbele reactie, per ongeluk op enter geduwd...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Calle
Nu je het zo zegt denk ik ook dat de vraagsteller dat bedoelde.
Desalniettemin blijft mijn antwoord overeind.
Als beide niet noodzakelijk zijn, kan je de conclusie trekken dat er ook geen noodzaak is tot het combineren van vlees en vis om tot een gezonde dosis B vitaminen te komen.
Iets met vlees noch vis... ;)