Hoe kan het dat een Pools winkeltje de ponds pakken D.E. koffie goedkoper verkoopt dan Albert Heijn?

Het scheelt 2 euro. Verdient AH er zoveel aan of hoe zit dat?

Weet jij het antwoord?

/2500

Heel vaak gaat het over goedkoop in te kopen restpartijen. Een restpartij is een overschot aan artikelen dat kan voorkomen tijdens elke fase van de goederenstroom van fabrikant tot aan retailer. Restpartijen kunnen ontstaan door overproductie bij de fabrikant waardoor ze als overtollige voorraad in het magazijn achterblijven. Voor de opkopende partijhandelaar biedt een restpartij een inkoopvoordeel omdat deze vaak onder de marktprijs ingekocht kunnen worden. De functie van de partijhandelaar bij restpartijen bestaat er vooral uit dat deze de producten via een ander verkoopkanaal kan aanbieden, een kanaal waarbij prijs vaak meer doorslaggevend is. Je vindt dit heel vaak bij koffie en poedersoep die dan als verkoopstunt worden aangeboden.

Bronnen:
https://www.partijhandelaren.nl/restpartijen

De Poolse supermarkt koopt slim in - veel goedkoper dan AH. In welke taal/talen staat de tekst op de verpakking? Als het niet uitsluitend Nederlands is, dan is het import: een restpartij voor een gering bedrag. Zo heb ik afgelopen week Sanex gekocht met o.a. Griekse tekst - zeer voordelig. En vandaag brie, met teksten in o.a. Pools, Deens en Zweeds - 200 gram voor 50 cent. In beide gevallen in een gewone Nederlandse supermarkt. Als een supermarkt zeer voordelig inkoopt kun ze ook zeer voordelig verkopen - en toch met winst.

Er zijn in Nederland een aantal Poolse winkeltjes van de Poolse supermarktmarktketen Groszek. De voedseldistributeur begon in 2000 met de eerste franchisevestiging en heeft inmiddels honderden winkels in een aantal landen. De formule is eigendom van de beursgenoteerde Eurocash Group, die met een marktwaarde van ongeveer 1,2 miljard euro de grootste Poolse distributeur in consumentengoederen is. De formule werkt eenvoudig: Groszek onderhandelt zelf met de producenten. Wat Douwe Egberts betreft doen ze dit dus heel goed, en beter dan Albert Heijn. AH kan het zich niet veroorloven geen DE Roodmerk in het assortiment te hebben. Hierbij dicteert DE dus de inkoopprijs. Groszek hoeft geen DE koffie te verkopen: “graag of niet”. Hierdoor kan Groszek een lagere inkoopprijs afdwingen.

Toegevoegd op 28 januari 2020 15:50: tekst
Bronnen:
https://polenforum.nl/polenblog/poolse-win...
https://franchiseplus.nl/artikel/internati...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100