Recept Varkensoren op z n Vlaams

Ingredienten:
2 varkensoren
4 varkenspoten
3 l groentebouillon
1/2 kg pruimenmoes (of appelschijfjes)
100 g rozijnen
scheutje azijn

Bereidingswijze:
Het begin aller dingen in steeds die oren en poten goed gaar te gaan koken in een groentenbouillion.
Dus: voor 4 poten en 2 oren: langdurig gaar koken in 3l groentenbouillion. Dan alle botjes verwijderen.
Mengen met ong een halve kg pruimenmoes en 100 gr rozijnen, een klein beetje water en een geutje azijn en eventjes laten doorstoven.
Idem maar met appelschijfjes ipv pruimenmoes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In de snert gebruiken in plaats van spek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pooten en ooren.....
4 pooten - 2 ooren - ½ kg pruimen – ½ kg rozijnen – 1 geutje azijn

Pooten en ooren koken en in kleine stukjes snijden.

Daarna stoven met een weinig water, pruimen en rozijnen en een scheutje azijn: dat ontneemt den vetten smaak.

N.B. – De pruimen worden eerst in koud water geweekt.
De pruimen en rozijnen kunnen vervangen worden door 1 kg appelen, geschild en in schijven gesneden.....

Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Portugese varkensoren.
Ingrediënten voor 4 personen:
* 4 varkensoren,
* 75 g boter,
* 0.5 liter olie,
* 1 grote ui in schijven,
* 2 fijngehakte stengels bladpeterselie,
* 4 knoflooktenen,geperst,
* 500 g ontvelde tomaten in blokjes gesneden,
* 2 groene paprika's in reepjes,
* versgemalen zwarte peper,
* 0.5 liter witte wijn,
* 15 cl port
* zout.

In een grote braadpan de olie en de boter verhitten en de ui,knoflook en peterselie hierin zacht bakken totdat de ui goudgeel is.Met versgemalen zwarte peper op smaak brengen.De varkensoren toevoegen en meebakken tot ze lichtbruin zijn.
Voeg nu de paprikareepjes,de tomatenblokjes,de witte wijn en de port toe,zet het vuur laag,doe het deksel op de pan en laat alles gedurende 1.5 tot 2 uur sudderen,tot de varkensoren zacht zijn.Breng op smaak met zout.